Prövat och oprövat

I mitt livs allra första blogginlägg ”Grön gröngöling börjar blogga” nämnde jag en butik med helekologiskt sortiment.

Butiken heter Källan.

Jag har handlat där regelbundet sedan jag flyttade till området för drygt sex år sedan. Källan är för mig verkligen en ”god granne” (i det här fallet har det uttrycket en trippelbetydelse) och då och då går jag in där även när jag inte behöver handla något, bara för stämningen, myskänslan och hemtrevnaden. För att varva ner några pinnhål och sänka tempot en aning.

Det här stället är väl beprövat av mig och jag kan å det varmaste rekomendera ett besök.

Ett annat ställe som faktiskt legat vid Brommaplan i flera månader, men som jag skam till sägandes inte kom mig för att besöka förrän häromdagen, är Ontheway café.

Ett litet men riktigt mysigt pyttefik som ligger alldeles bredvid spärrarna till tunnelbanan.

Jag hittade ingen hemsida, kanske har de ingen. Ett tips och en kort beskrivning hittade jag dock på Sustainable Stockholm – en sida som jag i sin tur hittade på grund av att jag sökte efter Ontheway. Se där vad man kan få tag i. Ontheway finns listat under ”Ekologiska caféer”.

”Personalen rekommenderar att man tar med egen mugg” står det. Det visste inte jag när jag hastade dit härom morgonen, men jag hade egen mugg ändå. *Stolt*

Som avslutning något oprövat.

Nyligen öppnade en ekologisk pizzeria på tunnelbaneplanet vid Hötorget. Jag har inte varit där än, men planerar ett besök. Detta trots att den delen av stan verkligen inte är mina favoritkvarter.

Pizzerian heter Gaia Pizza.

Inte heller här hittade jag någon hemsida. Jag hänvisar till en notis hos Naturskyddsföreningen.

Har någon varit där så berätta gärna.

Kommentera

