Skamlös matorgie

Plötsligt kom inspirationen över mig att skriva om mat.

Jag är inte mycket av en ”matpratare”, men allvarligt talat; den mat jag nu tänker skriva om skulle kunna få en sten att brista ut i lyriska serenader.

Det började med att jag upptäckte disken med ”viltkött” i mataffären.

För några veckor sedan tillagade min partner en rätt som jag bedömde skulle ha goda chanser att kvala in som huvudrätt på nobelmiddagen.

Enbär- och timjankryddade älgfärsbullar serverade med kokt potatis, kryddad gräddsås, smörstekta kantareller och krusig blomkålssvamp och som tillbehör  hemkokt lingonchutney.

Alla ingridienter är sjävklart ekologiska. Dock är det svårt att KRAV-märka det vilda, det vill säga älgköttet. Detsamma gäller svampen och lingonen som vi har plockat själva.

Nu ikväll var det så dags igen.

Ugnstekt örtkryddad rådjursfilé med råstekta rotsaker, smörstekta kantareller, svartvinbärskryddad gräddsås och som tillbehör samma underbara lingonchutney som vi hade till älgbullarna.

Att sitta och kalasa på ovanstående en vanlig måndag fick mig nästan att känna mig manad att uppsöka biktstolen. Kändes syndigt gott. Nu hade vi egentligen tänkt käka upp Bambi som söndagsmiddag, men igår var jag sjuk och min partner ur form så det fick bli idag. Och varför skulle man inte förgylla en måndag lika väl som en söndag…

Kommentera

