Jag är inte en sådan person

Jag har tänkt så mycket.

På samhälle, politik, lagar, rättsväsende, forskning. På ekonomi, på det globala klimatet och andra världsfrågor.

Jag ville skriva om det, för jag bryr mig. Jag mer än bryr mig; jag brinner för det. Jag har tyckt att det jag skriver om är så litet, futtigt och oseriöst. I timmar har jag suttit och letat, hittat och läst politiska bloggar. För att bli inspirerad. För att lära mig. För att fatta mod till att närma mig den genren själv.

Jag beundrar de politiska bloggare jag har stött på. De är så engagerade. Så pålästa. De lägger fram teorier, presenterar forskningsrön och framför åsikter på det där typiska lite ”avancerade” sättet att uttrycka sig.

Det är ofta intressant, ibland kul och vissa gånger rent av rasande spännande.

Det är bara inte jag

Det handlar inte om att intresse saknas – det gör det inte. Det handlar definitivt inte om att jag inte begriper det – det gör jag nog fasiken!

Jag är bara inte en sådan person.

Jag är ingen opinionsbildare eller debattör. Jag står inte i hetluften. Jag skulle fortfarande vilja, men det lutar åt att jag skippar det.

Jag har sagt det tidigare, men den enda som inte tycks ha fattat är uppenbarligen jag själv. Jag bör troligen inte engagera mig politiskt – jag blir för arg. Jag har medvetet valt det fokus jag har på den här bloggen – det är inget som bara ”råkade bli”. När jag nu överväger att skifta fokus upptäcker jag att jag tydligen känner mig själv bättre än jag begrep. Jag tog rätt beslut från början.

Jag kommer att fortsätta följa de politiska bloggarna, läsa, kommentera och kanske ibland själv publicera ett och annat inlägg med ”politisk anstrykning”. Det är när allt kommer omkring inte det enda jag gillar men inte gör själv. Kollar på allsvenskan – men spelar inte fotboll, lyssnar på musik – men spelar inte…ni ser nog poängen.

Nosce te ipsum!

1 kommentar

  1. 28 oktober 2009 den 8:45

    Ohh vad spännande det ska bli att följa dig och dina inlägg. Måste säga att även jag inte kan räkna mig in i proffsbloggarna. Men jag skriver så gott jag kan om mina åsikter och förväntningar…


Kommentera

