Där tog jag mig själv på bar gärning

Att flytta min blogg har visat sig bli en påminnare.

När jag kopierade över profiltexten från den förra bloggen till den här och läste vad jag hade skrivit den där gången hajade jag till. Det lät genomtänkt och organiserat. ”Planen är att gå igenom ett område i taget och undersöka hur jag kan göra det så miljömässigt som möjligt.” Man skulle kunna tro att jag är sådär metodisk och strukturerad när man läser det. Att jag har saker under kontroll, vet vad jag pratar om och rent av vet vad jag gör. Hu! Det gör jag ju inte. Jag skulle nästan bedömma att det kvalar in som falsk marknadsföring.

Hur det än ligger till med den saken gillar jag idén. Jag vill fortfarande gå igenom min tillvaro och förbättra. Så jag ska göra en uppsträckning och börja tugga mig framåt i processen. Till exempel:

  • Ekobanken. Jag skrev ett inlägg den 5 maj efter att ha ringt dit. Jag vill ta tag i det igen och se hur jag kan organisera det hela på något bra sätt.
  • Återanvändning.
  • Göra själv. Bland annat tvål och kläder och mindre träföremål.
  • Sängkläder.
  • Cykeln. Min älskade cykel är ett pågående projekt.
  • Sopor. Jag är inte världens bästa på att sortera och har tidigare fått en liten ”uppsträckning” av en läsare för det ;). Den funkade.

Det här var lite som jag på rak arm kunde komma på. Det finns oändligt mycket mer. Men allt i sinom tid.

2 kommentarer

  1. Ivan L said,

    28 oktober 2009 den 22:06

    Tack för en personlig och seriös blogg! Alla gröna inspiratörer behövs, och det är särskilt värdefullt när man skrivet okonstlat med utgångspunkt i sin vardag.
    De många små stegen – kaizen – är vad som ger stora förbättringar i längden. Bloggar också om min miljöresa på cykelidag.se och vet att det krävs mycket eftertanke och energi.
    Även om läget kan tyckas nattsvart ibland så visar alla miljöbloggar på att en ny och större medvetenhet växer fram. Ett boktips i sammanhanget är ”En ny jord” av Eckhart Tolle. Den har gett mig väldigt mycket.

    Lycka till med WordPress!
    Ivan

  2. 29 oktober 2009 den 14:04

    Klart jag skriver om mina pumparecept… snart så.

    Apropå vad man lägger fokus på i sitt miljötänk och miljöarbete kan ju faktiskt variera. För mig handlar det just nu att tex hitta bra ekologisk kläder till en basgarderob. Maten och förbrukningsartiklar fungerar faktiskt bra. Men det har varit många olika val och ställningstagande för att få det fungerande.


Kommentera

