Yiiihaa!

Tillbaka till verkligheten.

Idag fick jag äntligen släppa ut mig efter sjukveckan.

När jag lämnade in cykeln för ett par veckor sedan pratade jag med killen på cykelhaket om flaskhållare. Han förklarade var den skulle placeras. Då påpekade jag att på det stället vill jag ha cykelpumpen och sa att jag ville ha flaskhållaren på ”stången” / ramdelen ovanför – som egentligen är två mindre stänger mellan vilka kabeln till bakbromsen löper.

Fick höra att den inte gick att placera där. ”De är för tunna att borra i, det passar inte, det går inte…blablabla”…det vanliga köret. Han berättade och visade på andra cyklar. ”Här ser du är hålen redan förborrade när den kommer från tillverkaren, och skruvarna sitter i så det är bara att… Och finns inga hål måste man tralala…”

Jag försökte förklara ett par gånger hur jag hade tänkt, men jag nådde inte fram. Idag gick jag in i en annan cykelaffär – inte för att jag ogillar den förra utan för att den här låg på vägen. (Jag tycker för övrigt bra om båda affärer / verkstäderna.)

Bad att få titta på flaskhållare. Det var samma sak där; skruvar, muttrar, ramkonstruktioner, hål, fästanordningar bla bla bluttan bluttan…

Jag bad att få ta ut ett par olika modeller till cykeln och prova. När jag gjorde det upptäckte jag att det skulle funka med vilken som helst så jag sa helt enkelt att jag ville köpa den billigaste. Det var ju nu rätt dödfött eftersom det var samma pris på alla. Det blev en sort och nu när jag kom hem monterade jag den som jag ville. Som jag hade tänkt hela tiden.

Med buntband!

Varför denna fyrkantighet? Varför krångla om vilka modeller som passar ihop med vilka konstruktioner? Var är flexibiliteten?

Nästan allt funkar, bara man vågar improvisera.

Anarchy is the shit!

Flaskhållare på cykel DSC01807

3 kommentarer

  1. 04 november 2009 den 18:13

    Leve buntband!

  2. 04 november 2009 den 22:27

    silvertejp,buntband och naijtråd vad gjorde man väl utan det.
    Ses vi imorgon tro??kram

  3. 04 november 2009 den 22:27

    Ja, buntband is the shit!
    När min cykel var på väg att bli utcheckad från service, noterade teknikern att kabeln till cykeldatorn sladdrade på ett ställe. Det störde antagligen hans cykelpedantiska blick. Ögonblicket efter var han ute med ett buntband och vips så var estetiken återställd.


Kommentera

