Galen cyklist?

Idag har jag funderat på om jag är konstig.

I morse när vi skulle åka hemifrån var vädret följande: blygrått tungt molntäcke, 2 plusgrader och snöblandat regn. Jag har SL-kort. Men jag valde cykeln. För jag ville cykla.

Jag packade på mig kläder. En tunn mössa under hjälmen, vanlig tröja och regntät täckjacka på överkroppen, ull-långkalsonger + snickarbyxor från Blåkläder på benen. På fötterna ullstrumpor + ullraggsockor samt fodrade läderkängor med gummisula. Fleecefodrade vantar och alpackasjal.

I början snöregnade det en del, men sedan minskade det. Jag kände mig alldeles fri och glad.

När jag sedan skulle hem regnade det rejält. Jag fick låna ett par illorangea regnbyxor av en kille på verkstaden. Och så till affären och handla lite mat och sedan hämta barnet.

Jag kom hem som ett dyngsurt klädpaket.

Det droppade. Det rann. Den genomblöta tygkassen bjöd på en fuktig Wodehouse och ur den dyngsura handväskan fiskade jag upp ett blött gymprogram och en fuktig cykelkarta över Stockholm. Och jag var alldeles lycklig! Det har varit underbart att cykla idag! Jag har njutit för fullt när jag cyklat genom kylan och regnet.

Är jag galen?

1 kommentar

  1. Ivan L said,

    05 november 2009 den 19:16

    Nejdå, du är långtifrån galen…. du är fri!
    Fri från begäret att ta den bekväma vägen genom livet, fri att göra som du själv vill. Och du använde den friheten till max idag, vilket skänker äkta lycka. Visst är det underbart!
    Och visst är det extra gott att komma in i värmen, torka av och tina upp, när ma så fullständigt utlämnat sig åt elementen.


Kommentera

