Pysselkväll

Vad gör Ekomuppen när partnern säger;

”Älskling, nu behöver vi verkligen byta glödlampa i taklampan i vardagsrummet. Den är så slö nu att den nästan inte ger något ljus alls.”

Byter Ekomuppen glödlampa?

Nej. Ekomuppen kör igång världens Projekt

I taket hängde en ganska stor rislampa. Eftersom den var så stor hade den genom åren åkt på ett antal smällar och var därför trasig på flera ställen. Jag har länge planerat att byta ut den.

Dessutom har jag tänkt montera upp ännu en taklampa i vardagsrummet. När barnen fick sovrummet för sig själva och jag flyttade in mitt sovrum i lägenhetens matrum var vi tvugna att flytta matplatsen till vardagsrummet, och jag vill ha en lampa över bordet.

Sagt och gjort; Jag plockade ner rislampan, monterade upp den jag ville ha i stället och sedan tog jag cykeln och brände iväg till järnhandeln och tjackade sladd, strömbrytare, stickpropp och sladdhållare. När jag var där lyckades jag dessutom med konststycket att komma ihåg att vår äggklocka gick sönder i helgen, så jag köpte en ny. I metall. Jag gillar inte plast.

Hemma kopplade jag ihop den gamla armaturen med den nya sladden

Den där ”koppen” eller vad det kallas som sitter på sladden närmast taket på en hängande lampa och döljer takkroken och annat jox hade spruckit. Jag funderade på en ny, men kom sedan att tänka på superlimmet vi använder till Warhammer-figurerna i plast. Det borde funka på en plastkopp.

Och voila!

Sedan var det dags att sätt upp en takkrok. Det fanns ingen där lampan skulle hänga.

Det betyder borrning. Jippi!

Ett par av mina favoritverktyg plus en liten krok och en liten plugg.

Borrhammare av märket Ferm.

Hammaren har jag fått av min snickeri-fröken. Hon hittade en gammal hammarskalle och tog vara på den. Sedan tog hon med den till verkstaden och tillverkade ett skaft. Så frågade hon om jag ville ha den.

Jag tyckte det kändes lite snett; ”Ska du inte ha den själv nu när du har gjort i ordning den så fint?” undrade jag.

”Nej, jag drunknar i verktyg” svarade hon och fortsatte ”Min pappa är byggare så jag får hur mycket som helst. Dessutom blir min pojkvän galen om jag kommer hem med mer.” Hmm…varför kändes det så välbekant…

Åter till saken; Jag satte ihop armatur och skärm, i med glödlampa, hängde upp, fäste sladden, monterade på mellanströmbrytaren och stickkontakten.

Klart!

Jag fick släcka den närmaste lampan när jag skulle ta kortet. Annars blev det så kymigt motljus.

Kanske inte världshistoriens mest elegabla lösningar, men det funkar. Och det är tillräckligt prydligt.

Ps. Ingen textilkurs i morgon fick jag veta i morse. Kursledaren är sjuk.

Ps II. Naturligtvis, när jag skruvade i sista skruven i sista momentet av hela projektet så slant jag, satte mejseln i handen och drog blod. Hoppas att lampan kommer att fungera bra nu när den har fått sitt blodsoffer…

2 kommentarer

  1. Eva said,

    24 november 2009 den 6:17

    Wow! Jag vill ha en ekomupp hemma hos mig också!!

  2. Malin Harju said,

    24 november 2009 den 10:24

    Här hemma målas Warhammerfigurer en masse av maken J! Kul att höra att de finns i fler hem!

    Kramalin


Kommentera

