Den vilda jakten på röret

Nyss åkte vi till Ekesiöö.

Vis av erfarenheten hade jag skruvat isär avloppsröret till handfatet och tagit med mig den delen jag ville byta ut.

Killen vi pratade med på Ekesiöö sa att de inte hade någon sådan del och förklarade varför. Grossisten har inte lösa reservdelar längre för att hanteringen blev för dyr – tyckte grossisten.

Vi frågade om han kände till någon annan grossist vi kunde försöka med. Han föreslog ahlsell. De ligger ett par stenkast därifrån så vi åkte dit. De hade inte heller utan summan av kardemumman blev att om jag ska byta så får jag byta ut hela vattenlåspaketet.

Dock upptäckte jag när jag hade rördelen lös och granskade den att rörväggen var tjockare än jag trodde och att det är ett yttre lager plast som har gulnat och krackelerat, men att den inre halvan av rörväggen faktiskt är i bra skick. Så nu får allt sitta kvar som det är tills någonting verkligen går sönder så att det börjar läcka.

Men den där uppochnervända ”koppen” som sitter runt röret nere vid golvet har vi slängt och köpt en ny. Den var ohjälpligt trasig. Inte ens ”Warhammer-superlimmet” hade kunnat rädda den.

1 kommentar

  1. Varkenoch said,

    26 november 2009 den 9:26

    Hmm… Rinkaby rör, har du kollat där? De skickar också, om du har långt dit. Vi har fått väldigt – och då menar jag VÄLDIGT – bra hjälp från dem i frågor som ingen annan kunnat/orkat lösa.


Kommentera

