Irriterande krångligt

Att laga något som gått sönder verkar inte vara grejen.

I alla fall är det ofta väldigt bökigt att lyckas. Många gånger måste man lägga ner en hel del arbete och energi på det.

(”Det går inte att byta en enskild rördel, du måste byta hela systemet och i och med det kasta massa plast i onödan, är du säker på att du inte vill byta hela handfatet, det ”kan väl vara kul med nåt nytt”)

En sektion av avloppsröret till mitt handfat är ”nästan trasig”. Det vill säga att plasten är gulnad, spröd och har börjat få sprickor. Jag vågar knappt montera isär för att rensa ifall den skulle braka helt då.

Jag vill byta enbart den ”böjen” och behålla resten. Det känns inte ett dugg miljösnällt att kasta plast om man inte måste.

Jag pratade med Bromma Järnhandel – som jag tycker är väldigt bra. Han insåg problemet, men tyvärr har affären inte så stort sortiment av just VVS. Han rekomenderade en badrumsbutik.

Där var jag igår.

Snacka om besvikelse!

Sådan grejer som avloppsrör och ”reservdelar” fanns inte en utplacerade så att man kunde gå och titta på dem. Sådant vill de tydligen att kunderna ska slippa se. ”Usch! Fy! Inte vill man se rör och golvbrunnar när man ska titta på badrum”. De låg på lagret bakom disken så personalen var tvungna att springa fram och tillbaka och hämta.

Hyllorna ute i butiken var nerlastade med spa-produkter, make-upspeglar samt handdukar och tvålpumpar i matchande färgskalor och en massa annat fjolligt krimskrams.

Jag blev expidierad av ett våp som inte verkade veta särskilt mycket om produkterna hon sålde. Här kan man säkert ha åsikter om mina åsikter, men jag hävdar dels att det här är en fackhandel och att man som kund har rätt att förvänta sig fack- / sakkunskaper av personalen, och dels att om man organiserar butiken så att personalen måste hämta varor så måste personalen ha koll på varorna.

Efter det nedslående besöket åkte jag till Järnaffären igen. Beklagade mig lite och bollade idéer. Fick lite fördjupad kunskap om rör och VVS, tips och en ny butiksrekommendation.

Ska åka dit senare idag.

Ps. Det kursiverade citatet innom parentes ovan har faktiskt ingen sagt till mig. Det är en ironisk sammanfattning av vad jag upplever är den i allmänhet rådande attityden hon många.

1 kommentar

  1. Ivan L said,

    25 november 2009 den 12:51

    Ännu ett målande exempel på att slit-och-släng-mentaliteten är djupt rotad hos många.
    Ett tips kan vara att vända dig till en fackhandlare som riktar sig till hantverkare. Min erfarenhet är att de i regel har större kompetens.
    Ett annat tips kan vara att kolla återvinningscentralen eller Freecycle. Kanske någon annan har dumpat en passande rörböj.


Kommentera

