Mer matskryt

Lyxmiddag en vanlig torsdag:

Det är nästan så att jag drar mig för att skriva om all underbar mat vi äter hemma hos oss. Detta för att garantera min partners säkerhet. Jag får ibland befängda tvångstankar att någon ska kidnappa och tvinga min partner att laga mat.

Nog tramsat.

I kväll har vi ätit vildsvin.

Ugnsstekt vildsvinsfilé under ett täcke av smör, smulat bröd och hackade valnötter. Till det kokt potatis, smörstekta kantareller och sås smaksatt med grönsakssky och rödvin.

Helt sagolikt gott. Köttet var otroligt mört.

Apropå mat och miljö:

Jag ska än en gång återkomma till det som står i min lilla ”presentation”:

”Planen är att gå igenom ett område i taget och undersöka hur jag kan göra det så miljömässigt som möjligt.”

Riktigt så systematiskt som man kan få intrycket av i den korta sammanfattningen har jag inte lyckats gå tillväga, men jag har det som ”ledstjärna” och jag försöker.

Nu har jag så smått börjat titta på det här med all mat som slängs. Vad kan min familj göra när mat blir över. Jag planerar att leta upp och göra en receptsamling av recept på mat man kan laga på rester.

Jag har pratat med min partner om att jag vill att vi aktivt går in för att bli bättre på det här så nu ska vi göra det.

Till sist några ord om ord:

Jag har sett en tendens när jag läser på olika ställen; Det är tydligen trendigt att inte säga ”rester”. ”Mat är mat oavsett om dagens eller gårdagens”, ”Inte ska man väl säga rester, det låter inte bra”…

Jag kallar det ”rester” för det är ett vedertaget ord. Det är inte sämre mat för att ingen orkade äta upp den. Det är inte heller sämre mat på grund av vilket ord man använder för att benämna den.

Jag är hjärligt trött på nyspråket. Främst det politiska, men nyspråket inom andra områden är också tämligen idiotiskt.

Jag är väl lingvistiskt stockkonservativ då. Stäm mig!

 

3 kommentarer

  1. Ivan L said,

    26 november 2009 den 23:40

    Haha, undertecknad är en av dem som ogillar rester och undviker det ordet. Var och en får givetvis kalla den överblivna maten vad man vill. För mig så har ordet rester ett negativt anslag. Mat som plötsligt inte är värd att kallas mat längre. Nyspråk för mig är när man försöker vilseleda genom att medvetet använda positivt eller negativt laddade begrepp istället för att omnämna saker med neutrala icke-dömande namn. Rester är antagligen inte nyspråk utan mer ett gammalt ord med negativ laddning.
    En neutral benämning är helt enkelt ”överbliven mat” (jämför engelska left-overs). Det är helt enkelt mat som blev över. Den är vare sig bättre eller sämre än den ursprungliga maten.

  2. Bella said,

    27 november 2009 den 0:18

    Låt mig rekommendera att du skippar att göra risbollar av överblivet ris. Det var en hel massa jobb för något som inte var särskilt spännande alls. >.<

    Hemgjord pytt är däremot ett alldeles utmärkt sätt att ta tillvara på rester tycker jag. Jättegott (till skillnad från affärernas pytt) fast kanske ingen extremt nytänkande idé 😀

    Förresten så är jag såhär avundsjuk *utsträckta armar*. Nu kan förvisso min sambo laga mat han med, men jag vill också få sådan mat!

  3. Varkenoch said,

    30 november 2009 den 12:47

    Några saker att göra med det där som inte blev uppätet när det var tänkt:

    Salladsrester i stil med morötter, äpplen, tomater, fetaost, oliver och liknande blir alltid gott att slänga in i en matbrödsdeg. Potatis är också gott i.

    Mjölk, filmjölk, grädde som inte riktigt är tillräckligt bra för att använda som det är går också bra att baka bröd på.

    Kött, broccoli, pasta och liknande: Gör en pastagratäng.


Kommentera

