Novemberfest

Dagen har spenderats på skolan.

Min dotters skola har ”Novemberfest” varje år. Det är främst föräldrarna till skolans elever som arrangerar den. Jag har varit på Novemberfesten som besökare sedan 2002, men i år är första gången jag är med som en av kuggarna i hjulet också eftersom min dotter har börjat ettan i år.

Idag var jag dock besökare. Jag har mitt pass först i morgon.

Temat för Novemberfesten i år är ”Förändring”

Så jag har ägnat dagen åt att tillsammans med barn, partner och föräldrar vandra runt bland upplevelser, hantverk och godsaker.

Vi har besökt ”fiskdammen”. (Namnet ger inte riktigt rättvisa åt upplevelsen. Det är ett helt hus uppbyggt som en vindlande sagotunnel med olika teman varje år och i slutet en fiskdamm där man får fiska upp en liten sak)

Vi har varit i ”Bondköket” och köpt hemlagat; sylt, saft, gelé, godis…tittat på allehanda hantverk, barnen har åkt karusell, vi har varit i antikvariatet och på julmarknaden, barnen har gått sagotunnel med ”Pettson och Findus”-tema.

Och så åt vi på restaurangen som varje år finns i skolans matsal. I år hette den ”Restaurang Hogwarts” och var uppbyggd och dekorerad för att likna Stora salen på Hogwarts. Rock on! Den var min favorit.

(En annan favorit jag har upplevt var för ett par år sedan när huvudtemat för Novemberfesten var ”Rymden”. Då var entrén till 1:ornas café byggt så det såg ut som ingången till ”Millennium Falcon”. Wicked!)

I morgon har jag mitt pass i 1:ornas café. Då ska jag ta med mitt bidrag; Hembakade chokladkakor, äppelpaj och Glömmingetårta. Samtliga ekologiska.

Kommentera

