Ät Upp(sala)!

Ursäkta lågvattenmärket på rubriken.

Jag nämnde att vi försökte hitta en restaurang med ekologisk profil när vi skulle äta i Uppsala, men att vi inte lyckades hitta någon.

Tja, vad ska jag säga, bloggen heter visserligen Ekomuppen, men tydligen är Ekomuppen inte ekomuppigare än att annat än ekologi kan slå an. I lördags kväll var vi på restaurang Il Gusto på Dragarbrunnsgatan. Och akta er vad god maten var! Riktigt god tillagad mat är himelskt. Restaurangen har ingen ekologisk profil – inte som de skyltar med i alla fall, men det struntar jag i. Jag rekomenderar den i alla fall. Vrålgott!

På söndagen skulle vi äta lunch.

Jag hade faktiskt sett på nätet att Eko Caféet inte bara är café utan faktiskt också har lunchmat. Det stämmer säkert. Dock är det inte öppet just på söndagar. Jag hoppas jag får chansen att gå dit någon annan gång.

Vi hamnade istället på en annan italiensk restaurang; Palermo på Sysslomansgatan (hittade ingen hemsida). En enklare restaurang än den andra italienaren förvisso, men vi tyckte båda att maten var riktigt god och restaurangen utan tvekan godkänd.

När jag hade betalat och skulle ta på mig jackan fick jag syn på en liten inramad lagbild på Hammarby IF som hängde ovanför ett fönster. En ganska gammal bild – laget var fortfarande tigerrandigt!

Jag frågade tjejen som hade serverat oss vem som hade hängt upp den.

– Jag vet inte vem som har hängt upp den, svarade hon, för den har hängt där jättelänge. Men det är en tradition att den här krogen håller på Hammarby IF. Folk brukar träffas här och titta på matcherna. Kocken har till och med en Bajentröja på sig idag.

– I så fall kommer jag garanterat tillbaka svarade jag. Och ge kocken en extra hälsning från mig.

En Bajenkrog är per automatik med på min lista. Funderar på om jag har möjlighet att se en match där någon gång. Å andra sidan känns det rätt koko att åka till Uppsala och se Bajenmatch på tv när jag bor i Eken och kan gå till Söderstadion…men om jag nu skulle råka vara där nån gång när det är match…

Eftersom Uppsalaresan inträffade på grund av att min partner skulle delta i en Warhammerturnering har jag dessutom haft chansen att bese en mängd coola Warhammerarméer.

Den armé jag håller på att bygga är inte i närheten av att nå turneringsstorlek än och dessutom är jag alldeles för grön när det gäller spelregler och matchvana, men jag blev riktigt taggad och inspirerad att fortsätta, så nu kanske jag kan få lite turbo på målandet.

Kommentera

