Men, JÖSSES!

Jag har just blivit medlem i Freecycle.

Det är ett nätverk där man ”byter grejer”. Man lägger upp en notis i sin grupp eller nätverk om man har något man vill ge bort.
Poängen är att inte ta betalt, man skänker bort sakerna. Den som vill ha det kommer och hämtar.

Jag tror att det här har många fördelar;

  • Att ge bort något i stället för att slänga det innebär mindre sopor.
  • Att skaffa en begagnad sak – t.ex. en möbel – i stället för att köpa en ny gör att att både resurser och energi sparas, för att inte lika många nya saker måste produceras.
  • Och något som man kanske inte tänker på omedelbart, men som jag tror är minst lika viktigt är att människor gör något bra tillsammans och för varandra. Att ge bort utan att pengar styr tror jag är ett sätt att öka och förstärka vänskapliga mänskliga kontakter.

Jag tycker att idén är ruskigt bra.
Jag har en hel del grejer som jag inte har användning för och som jag har funderat länge på vad jag kan göra med.
Nu kan jag ”annonsera ut” dem.

Och jag kan säga så mycket som att det är tack vare att jag är så entusiastisk över den här idén som jag överhuvudtaget tog mig så långt som att bli medlem.

JÖSSES, vad jag tyckte det var omständigt!

Först var jag tvungen att skapa en Yahoo-ID.
(Om man redan har en sådan är det säkert betydligt smidigare)
Det skulle skickas ansökningar, loggas in, tas emot mejl, skickas svarsmejl, verifieras och kontrolleras till förbannelse.

Nu är jag i alla fall ”med i klubben”, och det känns riktigt, riktigt, riktigt bra.

Jag hoppas att systemet funkar också så att det är värt det.

Jag tror inte jag gillar Yahoo för övrigt.
Det är omöjligt att få en överblick över det, eller ens få en överblick över vad det överhuvudtaget är för något.
Det är stort som ett helt universum.
Att logga in på Yahoo är som att kliva in i Vidgade-Vyer-Vortex.

(Vem fattar den referensen?)

1 kommentar

  1. Bella said,

    11 december 2009 den 15:47

    Alla dina nördiga vänner? 😀


Kommentera

