Recension: Effekt

För ett par veckor sedan köpte jag Klimatmagasinet Effekt.

Nu har jag läst det mesta av tidningen.
Jag fann i stort sett alla artiklarna riktigt intressanta. Jag hade sett ett par recensioner av tidskriften innan jag köpte den, bland annat en som tyckte att tidningen var lite ”tung” och ville ”lätta upp” den.
Det var dock inte min uppfattning.
Jag har snarare ”problemet” – om det nu är ett problem – att jag tycker att nästan alla tidningar har för mycket fluff och för lite substans.
Effekt var en av de bättre jag har läst.
För det mesta när jag läser tidskrifter har artiklarna den effekten att de väcker nyfikenhet.
När jag läst färdigt brukar jag tycka att det var en intressant aptitretare och undra var jag kan få veta mer.
Så var det även nu, men jag inser samtidigt att det är en tidskrift och inte en bok.

En av artiklarna handlar om Omställning – Transition.
Det är stort i bland annat Storbritanien, men mer i sin linda i Sverige. Transition har intresserat mig sedan jag såg en dokumentär om det för några år sedan, och efter att ha läst Effekt gjorde jag slag i saken och letade upp ”Transition Sverige” på nätet och blev medlem.

Jag är inte vidare aktiv än och jag misstänker att det kan ta ett tag innan jag blir det för jag har ganska lång ”ställtid”, men jag har tagit det första steget och börjat nosa på det och det är jag väldigt glad för.

Summan är att jag definitivt kommer att fortsätta läsa Effekt.
Jag vill dessutom varmt rekomendera den.
Min uppfattning är att det är en riktigt bra tidskrift som ger omedelbar mersmak.

Jag skulle faktiskt gå så långt som att säga att det här är det bästa som hänt tidskriftsmarknaden på mycket länge.

Kommentera

