Mina skamliga laster

Det finns sådant som jag har en grej för.
Nästan en fetish.
Som jag längtar efter, köper, älskar och konsumerar.
Trots att jag förespråkar minskad konsumtion.

Men jag kan inte låta bli.

Det ena är tvål.
Underbara tvålar med vackra former och ljuvliga dofter.
Till mitt försvar kan jag anföra lite allt möjligt.

  • Jag köper bara tvål när jag behöver för att den håller på att ta slut.
  • De tvålar jag köper använder jag, inget läggs på hög.
  • Jag köper bara hårda tvålar så det blir inga plastflaskesopor.
  • Jag väljer tvålar som är ekologiska.
  • Oftast köper jag dem på lösvikt så de har minimala eller inga förpackningar.
  • Och så den sämsta; Men, hallå; alla köper väl tvål!?

Det är inte det faktum att jag inhandlar något jag behöver som känns obekvämt, det är att jag älskar att handla det. Jag tycker det är pinsamt att gilla ”shopping”.

Det andra är tidskrifter.
Där har jag svårare att försvara mig, faktiskt.
Det går åt papper, det ska transporteras och det ena med det tredje.

Jag har funderat fram och tillbaka på att här i bloggen recensera de tidskrifter jag läser.
Det som mest får mig att dra öronen åt mig är att då kommer det att bli uppenbart hur många tidskrifter det är.
Jag kommer att bli lynchad!
Jag vågar inte.
Jag skäms.

*med liten ynklig generad röst* – Men hörrni; jag reser inte med flyg i alla fall…

1 kommentar

  1. Ivan L said,

    13 december 2009 den 1:21

    Konsumtion som företeelse är i sig varken god eller ond. Den kan vara mer eller mindre valfri, mer eller mindre resurskrävande och skapa mer eller mindre mervärden för någon annan. Problemet uppstår när man identifierar sig med en valbar konsumtion som är resurskrävande och ger små mervärden. Det låter inte som någon risk i ditt fall. Så jag tycker du ska fortsätta köpa dina tvålar och tidskrifter med gott samvete. Om du känner att du identifierar dig med ägandet av själva tidskrifterna kan du alltid pröva att läsa dem på biblioteket under en tid.


Kommentera

