Recension: Oväder

Jag har ägnat delar av min julledighet åt att läsa Mark Lynas bok Oväder.

Mark Lynas är journalist.
I samband med att han skrev boken besökte han ett antal platser på vitt skilda ställen i världen; Alaska, Tuvalu, Peru och Kina bland annat.
På de ställen han besökt har han anstängt sig för att gå lite längre än andra journalister.
Han har besökt byar och platser som ingen journalister skrivit om och i vissa fall har hans besök inneburit det första besöket en utlänning någonsin gjort  i byn.

Han har pratat med i första hand äldre presoner ur lokalbefolkningen för att ta reda på om och i så fall hur vädret och omgivningarna har förändrats de senaste decennierna och använt samtalen med dem som underlag för att ta reda på hurvida dessa förändringar kan sättas i samband med den globala uppvärmningen.

Det har varit otroligt intressant läsning och jag har haft svårt att lägga boken ifrån mig.

I det sista kapitlet – där jag fortfarande har några sidor kvar att läsa- redogör Mark Lynas för diverse politiska aspekter genom granskningar av de olika klimattoppmötena som ägt rum på olika ställen i världen de senaste åren.
Det är riktigt nedslående läsning.
Politiska aspekter är nog fel beskrivning. Politiska krumsprång, lappkast, överhalningar, underhandlingar, ansvarssmitningar, urfeganden och mutskandaler är mer träffande.

Jag vet att jag har tjatat om det tidigare, men jag har faktiskt inget hopp om att det kan vända.
Jag tror att risken är stor att jag under min livstid kommer att få bevittna världens undergång. Eller i alla fall livets undergång på jorden.

Å andra sidan; när det väl sker en förändring av stort format kan det gå så himla snabbt.
Vem kunde förutse att Berlinmuren plötsligt skulle rivas, Sovjetunionen desintegrera och hela det så kallade östblocket falla sönder.
Det gick så ofattbart fort och plötsligt hade det bara hänt.

Jag önskar så att det ska inträffa igen.
Jag hoppas att ”den kritiska massan” snart är uppnådd, att de första stenarna i skredet börjat rulla och att utvecklingen mot en ”miljörevolution” inte går att hejda längre.
Jag hoppas det händer snart.

1 kommentar

  1. 30 december 2009 den 6:07

    […] Recension: Oväder […]


Kommentera

