Jag undrar…

I år slog jag in de flesta julklapparna i omslagspapper som redan var använt en gång och som jag hade sparat.

Jag funderade lite.
Jag undrar vad effekterna skulle bli om alla i hela Sverige öppnade presenterna försiktigt, sparade alla papper och använde dem en gång till.
Man behöver inte återanvända in absurdum, men jag undrar om det skulle göra någon skillnad om alla presentpapper blev använda två gånger i stället för bara en.

Skulle någonting halveras då? Och i så fall vad?

3 kommentarer

  1. 28 december 2009 den 13:54

    aaaaaw…
    Jag bloggade i morse om just detta 🙂 eller typ…. eller så…
    Jag ska absolut börja ta hand om presentpapper! I mitt nya liv finns gott om förbättringsområden 🙂 små och stora.

  2. Gealach said,

    28 december 2009 den 15:15

    Intressant, det lär ju gå åt en hel del träd i form av julklappspapper varje år.

  3. 03 januari 2010 den 15:55

    Jag gör också det! Helt klart skulle det bli en enorm vinst vad gäller mindre pappersproduktion. Dessutom så är de flesta ”helkassa” presentpapper gjorda av papper som garanterat inte är återvunnet utan helt sprillans nytt och dessutom blekt. (Det kan vi ju allesammans se på baksidan av presentpapprena, de är fruktansvärt vita). Mönstren trycks ju också på presentpappren och den färgen är säkert inte särskilt miljövänlig.

    Fram för mera återbruk av fina presentpapper!!! =o)


Kommentera

