Inleder Projekt Förbättring

Jag tänker liksom Bondjäntan inleda Förbättring 2010 i köket, i mitt fall blir det närmare bestämt maten.

Jag har skrivit redan tidigare om att jag vill bli bättre på att ta tillvara all mat. Min plan är att leta reda på, samla, läsa igeom, välja ut och sammanställa så många recept som möjligt på maträtter man kan laga av mat som blir över.

Jag smög igång med detta i höstas, men det kom bort i hösttröttheten, tygfärgningen, Novemberfesten och julstöket. Men nu tar vi nya tag.
Restkokbok på gång.

Jag är ingen hejare på det där med mat.
Så om någon har tips på något smaskigt man kan laga av rester så är det mer än välkommet.

3 kommentarer

  1. Bondjäntan said,

    30 december 2009 den 13:33

    Hörde ett samtal mellan några kvinnor på en fest som just pratade om rester. Det hela utmynnade i att ordet rester var fult och missvisande varpå någon kom med inlägget att de kallade överbliven mat för ”buffémat”. 🙂 Alla sätt är bra sätt som motiverar till att ta hand om det som blev över….

    Hos oss blir det sällan över mat på det sättet… Överbliven mat blir till matlådor eller delar av matlådor. Vissa matrester går även till hönsen… Anyway, mitt tips är att överblivna makaroner (och annan pasta) och ris fryses in till att göra typ risotto av… eller makaronipudding/låda av olika slag. Många bäckar små så att säga….

    Jag hoppas att vi får ta del av restkokboken, för det är en lysande idé!

  2. 30 december 2009 den 20:46

    Tillhör själv gruppen motståndare mot ordet ”rester” 😉 föredrar nog ”överbliven mat”. Eller varför inte ”bonusmat”?
    Hur som helst så får du några tips:
    – Det är förvånansvärt hur många olika fyllningar man kan ha i paj med äggstanning… gårdagens tacobuffé, blandade grönsaker, lax, bönor, … bara fantasin sätter gränser
    – Crèpes funkar fint med lite torrare fyllning. Stek ett gäng tunna pannkakor, rulla in fyllningen, lite riven ost på toppen, lägg i en ugnsform 175 grader ca 20 minuter
    – Pastasallad är också flexibelt. Bas av makaroner, olja, vinäger + vad som helst
    – Pastagratäng är ett varmt alternativ. Bas av makaroner + äggstanning eller fetaost + nästan vad som helst. 175 grader ca 20 minuter.
    – Kall kokt potatis kan skivas och stekas upp, och ätas med valfritt tillbehör, såsom stekt ägg, kokt broccoli, fisk, …
    – Det går också fint att baka bröd med mosad kokt potatis

  3. ekomuppen said,

    01 januari 2010 den 23:59

    Många goda idéer här.
    *tackar och bockar*


Kommentera

