Rosenrasande

Nu har det hänt igen.

Jag hade bokat in mig och barnen på Kustpilen mellan Kalmar och Linköping, men tåget är inställt och buss ersätter.

Jag blir topp tunnor rosenrasande!

Jag beställer tågbiljetter för att jag vill åka tåg.
Att det ska vara så förtvivlat omöjligt att tillhandahålla den servicen!

Jag förstår att många människor har tröttnat på SJ, gett upp och slutat åka tåg. Jag fattade ett beslut för ett antal år sedan att fortsätta stödja SJ. På grund av att tåg är det färdsätt som har lägst miljöbelastning, men nu är jag också på väg att tröttna.
Jag överväger att ändra det beslutet. Jag har inte bestämt mig, men jag tar det under övervägande.

Vad det gäller att åka buss kan jag inte tycka att det är vidare bra för miljön. Visst, det är samåkning och om 50 personer åker buss från Stockholm till Öland så blir det mindre utsläpp än om de 50 personerna skulle åka dit i varsin bil – men en buss drivs med disel eller bensin och det kan per definintion aldrig vara bra för miljön eller klimatet.

Just nu passerar bussen genom en liten by i Småland. Klarblå himmel, strålande sol, gnistrande snö, vita åkrar, björkar, fågelholkar och röda stugor.
Det vore väl himla trevligt att ha kvar allt det där.

Ibland tycker jag att jag har lite för lätt att reta upp mig på minsta lilla. Men varje gång det händer brukar det ganska snart gå upp för mig att det gäller åt andra hållet också.
Lite solsken, en söt pippifågel eller en kopp kaffe kan räcka för att jag ska börja kvittra igen.

1 kommentar

  1. 30 december 2009 den 20:37

    Håller med om att det är jobbigt när tåget är inställt.
    Ofta är SJ oskyldiga, istället finns problemet hos Banverket. Om du röstat i riksdagsvalet kan du kontakta ”din” riksdagsledamot i Trafikutskottet och framföra dina synpunkter på tågnätet och hur det sköts. Det talas om att höja banavgifterna och införa mer lekstuga och experiment med driftsformerna. Dags att vi säger ifrån och uppmanar de folkvalda att fokusera uppdraget på Banverket. Rälsen ska vara i perfekt skick så tågen kan gå i tid. Inget annat.


Kommentera

