Förbättring 2010 – F10

Från och med nu kommer inlägg som handlar om Projektet Förbättring 2010 att ha förrubriken F10 som jag har valt att förkorta namnet till – ja, jag vet att förkortningen låter som modellbetäckninen på ett stridsflygplan.

Jag ville ha en förkortad variant för att kunna få plats med en vanlig rubrik också som preciserar närmare vad varje specifikt inlägg handlar om.

Nu har vi börjat tuffa igång med ”Ta-vara-på-maten”-delen.
För en stund sedan satt jag och letade på nätet efter insruktioner / recept på hur man kokar egen buljong på köttben.

Vi kom hem från julfirandet hos min mamma och pappa med ett helt rådjur i packningen.
Mitt kusinbarn har skjutit det för övrigt.
Det blir stekar, sadlar och diverse annat gott, men vi vill också ta rätt på benen till buljong och småslamsor att göra färs av.
Dammsuga loppisarna efter en köttkvarn kanske?

Dessutom har jag börjat samla ihop restrecept.
Jag har hittat några i en ”Mersmak” – Coops medlemmstidning, ett par i en kokbok som heter Manna och några i ett nummer av tidningen Camino samt lite tips som läsare bidragit med.
Eftersom jag vill samla alla restrecept på samma ställe – bok eller pärm – och inte vill klippa i vissa av källorna kommer vi antagligen att scanna in vissa av recepten och sedan skriva ut.
Sedan blir det väl klippa och klistra.
Får se hur ”crap-booking”-hataren lyckas ro i land det, hehe.

4 kommentarer

  1. 31 december 2009 den 21:57

    Jag gillar inte heller scraapboking,kan inte ens stava till det.Länken jag försökte skicka till dej skulle innehålla en beskrivning på en topp virkad av kassettband.själva iden är ju rolig,jag har massor av gamla band som ligger o dammar.Får bli ett nytt projekt i vår(undrar om det håller som kasse).
    Gott nytt år önskar jag dej o din familj:)

  2. ekomuppen said,

    31 december 2009 den 22:16

    Tack söta du!
    Gott nytt du också.
    Ser fram emot att träffa dig igen i januari.
    Virka lungt!

  3. Ivan L said,

    01 januari 2010 den 10:53

    Här har du i alla fall ett recept för att ta vara på rådjursbenen.
    Rosta benen i ugnen 175 grader grill tills de är lätt brynta.
    Under tiden: Klyfta 1 – 2 gula lökar, 2 morötter, 1 bit rotselleri
    Fräs dem i neutral olja i botten på en gryta, så de blir blanka men inte brynta.
    Lägg i benen och fyll upp med vatten så det täcker.
    Släng ner 2 lagerblad och 10 vitpepparkorn (svarta funkar också). Har du några kvistar persilja går det fint med.
    Koka upp och låt sjuda på låg värme i en timme.
    Sila av fonden.
    Ska du göra soppa av den, kan du ta den som den är. Du kan göra en enkel viltsoppa genom att låta tärnade rotsaker och små köttbitar sjuda mjuka i fonden. Krydda med något gott såsom timjan.

    Ska det bli sås, bör du koka ihop fonden för att koncentrera smaken. Bara att koka i en kastrull utan lock tills knappt hälften återstår, eller ännu mindre. Kyl av snabbt (gärna utomhus på vintern) och frys in. Fonden klarar sig tre dagar i kylskåp.
    En enkel viltsås: värm fonden, rör i 2 – 3 msk svart vinbärsgelé, späd med 2 dl grädde och låt koka upp. Rör ut 1 – 2 msk maizena med valfritt 2 msk starkvin eller vatten (mängd redning beroende på hur tjock sås du föredrar).
    Koka upp, smaka av med salt och peppar. För ”deluxe”-såsen rör du i 2 msk smör innan servering.

  4. ekomuppen said,

    01 januari 2010 den 23:57

    Tack Ivan för alla matnyttiga tips du bidrar med. 🙂


Kommentera

