F10 – Inledande godbitar

Vi börjar så smått få igång ”Förbättring 2010” på matområdet.

Jag började med att helt enkelt planera veckomatsedeln så att det skulle bli mat över för just de recept jag ville prova.
Förra veckan gjorde jag risbiffar på ris som vi fick över.
Rörde ner ägg, ost, lite kryddor och annat tralala i riset så det blev en smet och formade plättar som jag gräddade i pannan.
Till det serverade jag tomatsås.
Det blev vrålgott!
Det där kommer jag helt klart att göra fler gånger.

Senare i veckan gjorde vi en stor sats raggmunkar.
Ett par dagar efteråt stekte jag upp det som blev över. Man bara lägger raggmunkarna på varandra i en stapel, skär i rutor och steker i stekpannan med smör. När det blivit varmt häll på en skvätt vispgrädde och låt det koka in.
Servera med lingonsylt.
Det här var också en höjdare.

I går lagade min partner lasagne på köttfärssås som blivit över efter helgen.

Nu ska jag dyka ner i recepten och se vilka jag vill testa härnäst.
De recept som är testade och godkända ska scannas, skrivas ut och samlas i en bok eller pärm för restrecept.

Vidare rapporter kommer.

I kväll ska vi äta oxfilé med hasselbackspotatis och kryddsmör. 🙂

2 kommentarer

  1. 19 januari 2010 den 21:39

    Risbiffar lät onekligen väldigt gott – klart något jag måste prova på att göra.

  2. Bondjäntan said,

    20 januari 2010 den 9:35

    Härligt med vilopaus från nätet men tack och lov att du är tillbaka! Risbiffarna lätt ju väldigt gott…ska prova.


Kommentera

