Tilltvålad

Åh, vilken dålig rubrik. Jag skyller på sömnbrist.

Jag har fått frågor om hur jag gjorde tvål.

Vi är ett gäng slöjd- och hantverksnördar som gick ihop i en liten ”göra-tvål-grupp”.
En inhandlade material. Hon köpte två ”satser”. En ”vanlig” och en med ekologisk tvålmassa i.
Det finns på Panduro Hobby. När jag slår mig på att göra tvål hemma kommer jag troligen inte att köpa en ihopplockad sats utan bara en eller flera förpackningar med ekologisk tvålmassa.

Nåväl, man smälter tvålmassan antingen i vattenbad på spisen eller i mikron.
Sedan kan man röra ner allt möjligt i massan. Mjukgörande oljor, eteriska oljor, färg till exempel.
När man är nöjd häller man det i en form och låter det svalna.
Det finns formar att köpa på Panduro, annars kan man t.ex. använda iskubsformar – fast då blir det rätt små tvålar. Det går säkert att använda alla möjliga grejer som form, men då är det viktigt att testa varje form först så att den tål den varma tvålmassan och inte smälter.

Vi har testat lite allt möjligt.
Bland annat gjorde någon små röda tvålar i hjärtformade iskubsformar. Sedan lades den lilla färdiga tvålen i en större form och gjöts in i transparent tvålmassa.
Det går att variera nästan hur mycket som helst.

Det finns en jättebra bok om tvåltillverkning.
Jag har den, men just nu är den utlånad till ”tvålgänget” och ligger i materialskåpet på kurslokalen.
Jag återkommer med titel och författare.

Jag hoppas jag kan skriva lite roligare och mer inspiererande också när jag har gjort fler tvålar.

1 kommentar

  1. gealach said,

    24 januari 2010 den 22:22

    Jag köpte ett sådant där kit på Panduro. Tyvärr blev det väldigt mycket bubblor i tvålsmeten, så de blev inte så snygga. Vet inte riktigt vad jag gjorde för fel, men jag har lite kvar av det, så det är väl bara att testa igen…


Kommentera

