Påfyllning!

Apropå ett inlägg som bloggen Ett liv utan plast gjorde igår angående att sälja varor på lösvikt i butikerna;
När jag läste det kom jag att tänka på när jag flyttade till min första lägenhet.
Då brukade jag köpa duschtvål på Body Shop.

På den tiden hade Body Shop ett påfyllnigssystem.
Man kom dit med sin lilla flaska när den var tom och så fick man det påfylld.
Det fanns dock visst mackel med det systemet:
Personalen skötte påfyllningen bakom kassadisken. Där hade de de olika produkterna i stora flaskor som de fick stå och klämma på – ibland för både kung och fosterland – för att få över tvål i den lilla flaskan.
Dessutom blev det trångt om det stod kunder och skulle betala samtidigt. Och var just den personalen dessutom ensam just då så blev det endel väntetid på grund av flaskklämmandet.
Systemet var helt enkelt ganska osmidigt.

Det här är ju nu ganska irriterande enligt min mening.
Att erbjuda en service, men att utforma den på ett sätt som sätter hinder för utförandet av nämnda service.

Det fick mig att tänka på vad EkoTänk skrev i ett inlägg häromdagen:

Den säljer dåligt och företagen kan säga ”Titta! Trots att vi investerade i en ny produkt så funkar det inte. Konsumenterna vill inte ha ekologiskt!”.

Men det är sällan idén i sig som är fel, utan oftare utförandet.

Ett problem som jag har förstått att man kan stöta på vid lösviktsförsäljning är diverse kryp och ohyra.
När ekobutiken Källan hade massor med torrvaror på lösvikt för några år sedan – nu är utbudet av lösviktsvaror mindre – köpte jag ofta på lösvikt.
Just på Källan råkade jag aldrig ut för kryp.
En vän berättade dock att hon hade råkat ut för det flera gånger på en annan butik så det gäller tydligen att vara väldigt noga om man har lösviktsförsäljning.

Jag vet inte om det finns något reglverk runt lösviktsförsäljning, men jag gissar att det gör det.
Så en annan gissning är att många butiker tycker att det helt enkelt är enklare att köpa in färdigförpackade livsmedel.

Personligen tycker jag dock om lösviktssystem och skulle gärna se mer av det.
Frågan är hur.
Dags för en ”Förbättring 2010” inom handeln?

3 kommentarer

  1. Ivan L said,

    24 februari 2010 den 0:39

    Definitivt dags!
    Hygieniskt klimat (torrt och svalt) och hög omsättning av varorna är A och O.
    Universalförpackning med enkel printad etikett skulle kunna vara ett alternativ. Alltså en sorts kartong/påse som fylls i förväg i anslutning till butiken.

  2. Bondjäntan said,

    25 februari 2010 den 19:19

    Absolut time for Förbättring 2010!

  3. simplysabina said,

    26 februari 2010 den 22:35

    När jag bodde utanför Kungsbacka åkte jag ibland in till en ekobutik där som sålde vissa torrvaror i lösvikt, vilket kändes väldigt charmigt, men man fick ju ändå med en förpackning i form av papperspåsen. Men på något sätt borde det gå att lösa, t ex så som Ivan L sa…

    Det blir alltid fullt först i plastsorteringen hemma hos mig, på grund av alla plastförpackningar, och det är så himla onödigt! Och ofta är ju de ekologiska förpackningarna mindre vilket leder till ännu mer avfall när man egentligen försöker vara miljövänlig! Någon borde komma på en lösning!


Kommentera

