Fot på fri fot – och andra bullar

På väg hem i eftermiddags blev det mer åka i backen.
Jag verkar ha problem med landningen, för när jag åkt hela vägen ner far jag in i snövallen och ligger där som en hög och får ingen ordning på mig.

Sedan gick vi till Källan och köpte ekologiska semelbullar och ekomandelmassa.

Efter middagen gjorde jag semlor.
Grävde ut inkråmet ur bullarna, blandade det med mandelmassa och grädde, en klick grädde överst och på med locket.

Imponerande gott.
Framförallt med tanke på att jag inte tycker om semlor.
Tänkte jag skulle se om jag ändrade mig ifall jag fick göra dem själv.
Jo, vars; just de här var goda.

Ikväll fick jag äntligen ta bort plåster och suturtejp från såret på foten.
Det började bli tröttsamt att duscha sittande på en stol i badkaret, byta ovanplåster varje kväll och andra irritationsmoment.
Jippi! Frihet!
Jag lyckades få ihop sårkanterna riktigt prydligt och det har läkt fint.
Fortfarande ömt, men det går över.

3 kommentarer

  1. Ivan L said,

    25 februari 2010 den 8:43

    Ljuvligt! Är heller ingen fan av köpta semlor (fuskmjöl, fuskgrädde, fuskmandelmassa osv) men när man gör dem själv blir de faktiskt riktigt bra.
    Väljer man bullarna med sammalt mjöl (fullkorn) i så kan man med gott samvete ta sig en till frukost, med varm mjölk på! Vi gjorde det för ett tag sen och dottern var mycket nöjd med att kunna berätta om denna ”försyndelse” i skolan 😉

    Ett spartips i sammanhanget: mandelmassa är en produkt som man kan göra billigare själv om man gillar att pilla och pyssla. Det behövs en nötkvarn eller matberedare. (För att göra marsipan krävs en valskvarn men för mandelmassa duger knivar.)
    – Skålla mandeln så att skalen lossnar
    – Pilla av skalen (detta gillar många barn, att smätta ut den halkiga mandeln mellan fingrarna)
    – Väg de skalfria mandlarna. Mät upp motsvarande mängd florsocker.
    – Mal mandlarna och tillsätt florsockret. Arbeta ihop.

    För marsipan ska mandlarna valsas med socker i proportion 1:3 (så den färdiga varan består av 25% mandel och 75% socker). Valsarna krävs för att få den rätta, finkorniga konsistensen och kunna binda så mycket socker.

    • ekomuppen said,

      25 februari 2010 den 15:31

      Kanon!
      Tack för recepten!
      Jo, jag vill minnas att barnen har provat under stor förtjusning.
      Vi brukar skålla / skala till glöggen i december – och till någon tårta emellanåt.

  2. Bella said,

    02 mars 2010 den 20:43

    Ohhh semlor.. Jag kan leva med butiksköpta till och med (um.. fy på mig?) Bara det att det är lite mer pyssel när man vill köpa laktosfria. Verkar bara finnas ett ställe i stan som kan erbjuda sådana och jag har inte haft tid att ta mig dit, än mindre baka själv.

    Nu blev jag lite avundsjuk 😀


Kommentera

