Kameran, Johnny Cash och jag

Idag tog jag med mig kameran.
Jag skulle (försöka) ta mig in till stan och räknade med att behöva promenera till Alvik för att komma till en tunnelbanestation som trafikerades.

På vägen gick jag förbi Bromma församlingshem.

Huvudingången ligger utanför bildens vänsterkant. Den lilla växten är en av två som står på ömse sidor om dörren.
Den uppskottade lilla gången jag fotograferade går till en annan dörr – som de uppenbarligen behöver komma åt.

När jag går till tunnelbanan passerar jag genom ett litet skogsparti.
Det är alldeles sagolikt vackert nu.
Jag bor på en höjd, så när jag går hemifrån går jag ner här:

Alldeles bredvid trappan längst ner är en brant sluttning, en bergknalle och på den ett riktigt sagomotiv som alltid drar till sig min blick.

När jag går hem igen bär det uppför.
(Fast idag fuskade jag och vände mig om och tog kortet på morgonen när jag var påväg till tunnelbanan)

Jag hade tur. Sträckan jag bor på hade så smått börjat trafikeras och jag hann lagom med tåget när det kom.

Idag skulle jag och en kompis besöka Kungliga biblioteket.
Det betyder att man måste ta sig till fel sida om Birger Jarls gatan. M.a.o. till Östermalm.
För att komma dit måste jag till råga på allt byta tunnelbana vid T-Centralen.
Inget av de här ställena känner jag mig helt bekväm på.
Jag känner mig totalt ”fel” vid Stureplan och T-Centralen är en av de mest oharmoniska platserna i världen – hmm, eller nåja; i alla fall i Stockholm.

Så jag brassade på med Johnny Cash i lurarna.
I så gott sällskap gick det att passera T-Centralen utan vare sig självmordstankar eller planer på terroristattentat.
För att inte tala om Stureplan. Det strålade ljust, vitt och charmigt och såg rent av trevligt ut.
I alla fall jämfört med San Quentin State Prison.

Kommentera

