Greenwashing – på riktigt?

Jag blev genom en liten notis i tidningen Kloka hem uppmärksammad på att företaget Vileda har lanserat en serie städartiklar som heter Vileda Naturals.

Jag kan inte uttala mig om företaget i övrigt, men jag tycker att det här initiativet är värt att uppmärksammas.
Jag tycker informationen på sidan var lite i tunnaste laget.
I artikeln i tidningen står det att det mesta materialet är återvunnet, men att vissa detaljer innehåller nytt material för hållbarhetens skull. ”Att ha produkter som går sönder är inte heller bra för miljön” och det kan jag ju hålla med om.

Sedan önskar jag alltid att någon vill ställa om sin produktion helt och hållet till produkter som är lite miljösnällare.
Men det är bättre att göra något än inget.
Jag hoppas bara att det inte bara är ”greenwashing”.
Eller, vänta förresten; när det gäller städartiklar kanske greenwashing är något bra.

3 kommentarer

  1. Ivan L said,

    03 mars 2010 den 22:18

    Freudenberg Group som står bakom Vileda är definitivt ett seriöst företag. De är en tysk familjägd koncern som funnits i 150 år, så det finns en bra långsiktighet.
    Använder själv Viledamopp och har bytt mopphuvudet summa en gång under 10 års tid. Starkt av dem att satsa på utbytbara delar så tidigt, och hålla fast vid samma fäste i många år. Wettextrasorna är numera fossilfria och kan läggas på komposten.

    • ekomuppen said,

      03 mars 2010 den 23:28

      Kanon!
      Tack för den redogörelsen!
      Jo, tysk effektivitet och tysk kvalitet är ju ett begrepp…

  2. Bondjäntan said,

    05 mars 2010 den 15:04

    ”Jo, tysk effektivitet och tysk kvalitet är ju ett begrepp…”

    🙂


Kommentera

