Grönmålning

Jag funderar mycket på den så kallade grönmålning många företag ägnar sig åt.

Beroende på ur vilket perspektiv man väljer att betrakta det kan det ge ganska olika och ibland rent av motstridiga intryck.

Min initiala reaktion är ofta att bli arg – det är det för det mesta – och såga företeelsen jäms med – eller ännu hellre under – fotknölarna,  med argument som:

  • Företaget eller tillverkaren inser att det är ”populärt” med miljövänlighet och de är måna om att ge intryck av att ”hänga med” och vara i framkant.
  • De vill ragga till en ny kundgrupp i form av ”miljömedvetna” konsumenter genom att tillverka en liten serie ”miljövänliga” produkter.
  • De vill genom att sätta ljuset på de ”gröna” produkterna ge intrycket att de är ett företag som satsar resurser på miljöteknik – trots att de i själva verket ofta satsar tusenfalt mer på lobbyverksamhet mot miljöanpassning.
  • De vill bara skyla över den smutsiga delen av sin verksamhet – med andra ord den överlägset största delen.
  • Ofta går de här kategorierna i varandra.

Å andra sidan har jag fått höra argument för att det inte alls bara är negativt med grönmålning.

  • Det faktum att företagen överhuvudtaget känner sig pressade att grönmåla visar på att trycket från miljömedvetna konsumenter är för stort för att bortse från och att det växer hela tiden.
  • Ett företag utan någon som helst miljöprofil riskerar att slås ut från marknaden redan idag. Det visar hur viktig den har blivit.
  • Grönmålning är en början.  Snart kommer miljörörelsen att bli ännu starkare och mer medveten; då kommer de att börja syna grönmålningen och det kommer inte att räcka med en fasad för företagens del. Börjar de inte ta itu med miljöaspekten på allvar är  de slut.
  • Det är ett tecken på att ”den kritiska massan” i princip är uppnådd. Stenen har börjat rulla, processen är igång och kommer snart att börja växa och förstärka sig själv.

Å tredje sidan tycker jag att det många gånger bara har gått för långt. Det är så oärligt, så fult och så cyniskt från företagens sida att det borde vara straffbart.
Till exempel att bara designa om förpackningarna till grönt eller en bakgrund som ser ut som oblekt papper. Eller som nämnts ovan satsa miljarder på lobbyistverksamhet mot miljölagar och satsningar mot fossilbränsle samtidigt som de försöker lura folk genom att lyfta fram den halva promille av verksamheten som utgörs av några vindkraftverk.

Det går säkert att går runt grönmålningen några varv till och hitta flera ytterligare perspektiv att betrakta det ur.

Vad tänker ni om grönmålning?

4 kommentarer

  1. Ivan L said,

    05 mars 2010 den 15:04

    Det finns grönmålning och så finns det grönmålning.
    Att marknadsföra produkter som grönare än de är, får nog anses höra till den normala överdrift som man får ställa sig kritisk till som kund, precis som med alla andra försäljningsargument.
    Att medvetet bedriva miljöskadlig verksamhet och ljuga om det är en helt annan sak.
    Sen tycker jag hela diskussionen om grönmålning pekar på vår tendens att fokusera på ytliga aspekter som är ”spännande”.
    Det mesta miljöarbetet i företagen består av dagliga, ”tråkiga” förbättringar av processer med syfte att minska resursslöseriet. Ingenjörer, naturvetare och ekonomer som mäter, räknar, ändrar design, inför, mäter igen osv. Sådant rapporteras det alldeles för lite om utanför fackpressen. Därför sätter jag större tilltro till ett företag som har en sund inställning till sina processer än till enskilda grönmålade produkter.
    De mest miljösmarta företagen behöver egentligen inte märka sina produkter för de vet redan att de måste försöka sitt bästa för att producera med minimalt slöseri. Sen måste de ofta ändå haka på för att kunna hävda sig mot konkurrenter som överdriver eller ljuger.

  2. 10 mars 2010 den 6:13

    […] Grönmålning […]

  3. Åsa said,

    21 mars 2010 den 9:08

    Visst har det blivit en ökad medvetenhet som producenter och försäljare tagit fasta på. Jag började plugga till miljövetare på universitetet när jag var 18, dvs 2004. Då upplevde jag inte att ekotrenden var speciellt stor. Nu däremot så ser jag en enorm skillnad. Så jag tror jag ser det här med grönmålning som något positivt, även om man som konsument kanske bör se upp lite. Eller är det bara jag som blivit allt mer medveten om vad en hållbar livsstil innebär? Jag försöker intala mig att det förhoppningsvis är den början som krävs.

    Tack för en bra blogg!

  4. 25 juli 2010 den 14:58

    […] – Grönmålning05 March […]


Kommentera

