Håll käften (ren)!

Jag har länge tänkt att jag skulle skriva ett inlägg om tandhygien.

Häromdagen läste jag ett inlägg på bloggen Ett liv utan plast som gjorde att jag nu kom loss och gjorde slag i saken.

Som inledning måste jag erkänna att jag är slarvig med mina tänder.
Jag tycker att tänder är ganska motbjudande och vill helst slippa befatta mig med det alls. Jag är definitivt inte ett tandläkarämne.

Av ovan nämnda anledning måste jag därför göra allt jag kan för att locka / lura / muta / underlätta för mig själv att sköta min tandhygien.
På det här området har ekotänket fått stryka på foten.

  • Jag har en eltandborste
  • Jag köper fluorlösning i plastflaska

Dock har jag på min kära favoritbutik Källan hittat tandkräm jag trivs med.

Den till höger – Urtekram – har ett antal olika smaker som tyvärr alla har den nackdelen att de saknar fluor.
Jag vet inte riktigt varför man tillverkar tandkräm utan fluor.

Kingfisher finns i två smaker – mint och fänkål – och de finns i två varianter; en som innehåller fluor och en som inte gör det.
Det är Kingfisher jag använder.

De har också ett märke som heter Parodontax. (Sidan jag länkat till är på tyska)

Apropå tandborsten har jag funderat lite.
När man byter borste så byter man bara ut borsthuvudet som innehåller mindre mängd plast än en vanlig tandborste.
Jag undrar om den mindre plastmängden i längden väger upp den ström som går åt för att ladda borsten.
Men sedan var det ju det där med batterierna också…

Det finns tandborstar i trä.
De heter Naturborsten – i alla fall står det så på handtaget – och jag har en som jag brukar ha med mig på lajv.
Jag har letat tappert för att hitta en hemsida, men utan resultat.
Borstarna säljs på butiken Robygge i Ytterjärna. Just nu är det allt jag vet.

2 kommentarer

  1. Bondjäntan said,

    12 mars 2010 den 18:09

    Hörde från någon, tyvärr kommer jag inte ihåg från vem att bikarbonat är bra i tandborstning samt ren sprit som munvatten!

    URK…

  2. Katarina said,

    13 mars 2010 den 11:48

    Själv använder jag Skonas tandborstar med utbytbart ”borst-huvud”. Visserligen inte miljömärkta men bättre än annat…


Kommentera

