F10 – Taggad

Det börjar ljusna.
Jag börjar få tillbaka energin.

Alldeles nyss satt jag och läste senaste nummret av Effekt.
En artikel handlar om kommunen Knivsta och dess politiker och om hur de gör allt de kan för att förbereda Knivsta kommun för att klara sig utan olja.
Eller i alla fall minska oljeberoendet i ett första led.

Jag blir alldeles glad och ivrig av att läsa sådant.
Jag vill också!
Jag vill igång! Jobba, förändra, gräva, odla mat, bygga energiverk…

Från att ha varit passiv, vintertrött och håglös vill jag nu göra massor.
Jag är taggad!

Vad jag närmast skulle vilja göra och som är steg i Förbättring 2010 är:

  • Läsa Handbok för köksträdgården och sätta mig in i och planera för krukodling.
  • Bestämma vad jag vill så och skaffa fröer.
  • Sätta igång min första krukodling.
  • Undersöka möjligheterna för odlingslott.
  • Sätta igång ”Operation Utrensing” i lägenheten. Gallra bland saker, prylar och grejer.

Det där sista är ett mastodontprojekt som kommer att pågå hela året och troligen fortsätta in på och kanske rentav över nästa.
Phu! Det känns inte bara lockande.

Angående kolonilott eller odlingslott är det så himla omständigt att jag blir galen.
Man kan inte anmäla sig på något enkelt sätt utan måste gå till en föreningslokal som ofta är öppen två timmar varannan vecka eller liknande.
Skriva in sig för hand i någon liggare och sedan få med sig ett inbetalningskort på papper som mystiskt evaporerar så fort man stoppat det på sig.
Varför kan det inte vara enkelt?
Anmälningsformulär på nätet och e-faktura for the win!

3 kommentarer

  1. gealach said,

    14 mars 2010 den 0:59

    SVAR: Hehe, tack! Jag börjar få kläm på hur mobilkameran funkar nu, det tog ett tag. Som tur var stod bilen still vid rödlyset, annars hade det garanterat blivit suddigt, man behöver hålla kameran stilla tillräckligt länge för att den ska hinna ställa in sig.

    ”Filbilden” minns jag inte var jag hittade, hade den i min gamla Metroblogg… 🙂

  2. Bondjäntan said,

    14 mars 2010 den 9:59

    När man stöter på en ordentlig energikälla som du har gjort så blir man ju så PÅ! Visst är det en härlig känsla?!

    Handbok för köksträdgården? Jag som söker den med ljus och lykta… verkar vara svårt att hitta …. Maken var på några akademiska bokhandlar i sthlm men hittade inte… SUCK

    Vi hade en gång i tiden en kolonilott innan vi flyttade till hus. Hur mysigt som helst. Den hade legat i träda i några år när vi tog över den… Så när vi fick ordning och började odla så växte det så det knakade! KUL

  3. simplysabina said,

    14 mars 2010 den 11:23

    Låter som bra projekt allt det där! Hoppas du lyckas och att det inte blir allt för betungande!!!


Kommentera

