F10 – Systematisering

Idag började vi prata om uppröjningen och organiseringen av lägenheten.

Vi pratade lite om varför vi inte har lyckats åstadkomma ett riktigt lyckat och framför allt fullt genomfört resultat de tidigare gångerna vi har föresatt oss att göra det här.
Men framför allt kom vi fram till att vi behöver en plan och morötter.

  • Vad vill vi åstadkomma?
  • Hur vill vi disponera lägenheten?
  • Vilka funktioner vill vi att den ska fylla?
  • Hur vill vi att lägenheten ska se ut när den är färdig?

Alltså att göra upp en målbild och föreställa oss lägenheten när den är färdig för att ha ett mål att jobba mot och känna att det finns något positivt där framme som är värt besväret – morot.

Vi har också pratat om att faktiskt sätta upp en deadline för det här projektet.
Att inte låta det ”ta den tid det tar”.
Människan har – som min partner uttryckte det – tendensen att jobba enligt EDF – Earliest Deadline First. Det vill säga att man tenderar att prioritera upp det som har en deadline och den deadline som ligger närmast i tid brukar hamna överst på listan.
Det betyder också att det som ”får ta den tid det tar” ofta gör just det.
Tar tid alltså.
Inte sällan hur mycket tid som helst.
Somligt blir rentav aldrig avslutat.

Vårt mål är att systematisera upp lägenheten så den blir mer funktionell och mindre rörig och oorganiserad.
För att åstadkomma detta behöver uppenbarligen själva genomförandet också systematiseras. Till exempel genom att:

  • Dela upp arbetet i delmål – det är viktigt att känna att man betar av saker och att arbetet går framåt.
  • Dela upp i delprojekt – det är också viktigt att känna att man gör ett avgränsat moment och inte bara befinner sig mitt i ett enormt mastodontarbete. (”Idag ska jag städa det här skåpet – när jag gjort det är jag färdig för idag”)
  • Eventuellt avsätta tid.
    Antingen genom att boka in ”röjtillfällen” eller genom att avsätta en viss mängd tid per dag.
    Det här projektet skulle man kunna jobba med från morgon till kväll utan att bli färdig och det känns rätt tröstlöst. Avsätter man en viss tid om dagen vet man dels;
    a) att åtminstone något kommer att bli gjort så det inte stagnerar och
    b) att när äggklockan ringer får jag sluta för idag.

Det var så långt vi kom idag.
Jag planerar att fortsätta rapportera om hur vi lägger upp det här arbetet. (Å andra sidan är det mycket jag planerar som inte blir av)
Jag vet inte om det intresserar någon annan, men förhoppningsvis hjälper det oss.

Kommentera

