Efterrätt till förrätt

Idag var det jag som lagade maten här hemma.

Det blev våfflor.
Ofta gör jag lite matiga våfflor, men ikväll urartade det till ett ”efterrätts”-frosseri.

Våfflorna gjordes på:
Ägg
Mjöl (en del graham och två delar dinkel)
Mjölk
En gnutta salt
Flytande honung
Kanel
Kardemumma
En skvätt grädde

Inmundigades med Gotländsk salmbärssylt och vispad grädde.

Apropå Gotländs salmbärssylt så fick jag en idé precis nu när jag skrev det. Den sylten brukar man ju ha på saffranspannkaka.
Om man skulle experimentera lite och testa en variant; våfflor med saffran i…
Får fråga min partner vad han tror. Det är han som är bra på det där med mat.

2 kommentarer

  1. Ivan L said,

    16 april 2010 den 22:16

    Jodå, det går utmärkt! Här är ett tips för att maximera utbytet av saffran (förutsatt att någon i hushållet nyttjar starkt):
    Stöt saffran med en tesked socker fint. Lös upp i en matsked rent brännvin (vodka). Tillsätt smeten.
    Det blir extra gott om man gör våfflorna på jäst. Cirka 12 gram (1/4 paket) till receptet ovan.

  2. Gissa vem said,

    16 april 2010 den 22:56

    Partnern rösta MUMS !


Kommentera

