KLANTmuppen!

Idag skulle Ekomuppen montera en smart upphängningsanordning i barnens rum.

Mycket planering.
Mycket jobb.
Uträkningar.
Trixa, fixa, högt upp, mäta, upp och ner för stegen, noga, mäta igen, dubbelkolla, borra, plugga, skruva, montera, sätta ihop, svettigt, svettigt, svettigt…

När jag så ska göra den sista detaljen ”bara den här änden som ska fästas i…” så hamnar en skarv snett, ett fäste trycks loss och så brakar hela skiten ner.
Virke rasar.
Plugg och skruv far ut.
Takhelvetet smulas sönder och får stora hål.

Rosenrasande slängde jag hela eländet i golvet och stormade ut.
Pojkvännen blev chockad och barnet blev vettskrämd och ville ”byta till en annan mamma som inte blir sådär arg”.

Lysande!
Nu har jag gjort bort mig på alla tänkbara vis.
Inte bara har jag misslyckats med något jag egentligen är bra på; jag har tappat huvet och burit mig åt som en vettvilling också.
Jag anser att jag borde ha så pass mycket koll och erfarenhet att jag skulle ha märkt med en gång att taket var av så taskig kvalitet att det tänkta projektet var ogenomförbart.

Något som jag faktiskt behöver göra något åt är mitt explosiva humör.
Vad är det som kan göra en människa så utom sig av raseri.
Är det hormoner?
Adrenalin?
Hur kan man bliarg?
Jag skrämmer människor när jag blir arg. Jag får oftast inte impulsen att vända ilskan mot andra människor och jag har aldrig slagit till någon eller så; men folk blir rädda. Det är ju inget kul.
Men jag är dålig på att hantera känslan av ilska.
Jag vill slå sönder saker.
Hur ska jag annars få ut det arga?

Jag ska skaffa en stor boxsäck!
Den ska jag förvara i källarförrådet.
När jag blir sådär arg ska jag gå ner i källaren, ta fram säcken och hänga upp den på en av cykelkrokarna i cykelrummet och banka skiten ur den.
Detta förfarande eftersom vissa omständigheter har fått mig att misstänka att taket i lägenheten inte skulle hålla att montera en boxsäck i.

1 kommentar

  1. Bondjäntan said,

    19 april 2010 den 7:22

    Kanske terapi? Eller att springa i skogen kan vara bra terapi? Eller boxningssäck…. eller ….


Kommentera

