Borste för träskallar

På den underbara butiken Robygge i Ytterjärna brukar vi stanna till ibland när vi har vägarna förbi.
De har många saker jag ofta önskat att de skulle finnas, men inte trott att de faktiskt existerade.
En gång när vi var där hittade jag den här hårborsten helt i trä.

En glad överraskning. Jag hade gett upp hoppet om en hårborste i trä för flera år sedan.
Jag är uppväxt med en träborste med många och tunna piggar (de var nog i plast). Borsten blev utsliten och mamma köpte en ny.
För ett par år sedan bad jag henne köpa en likadan till mig så skulle jag ge henne pengar (hon är frisör och hade köpt den från en fackgrossist).
Då berättade hon att den sorten inte fanns kvar.

Den jag hittade nu har för all del tjockar piggar och glesare borst, men jag tycker faktiskt nästan lika bra om den som om ”barndomsborsten”.

Och jag behövde en ny hårborste.
Jag fick med mig en av mamma när jag flyttade hemifrån 1990 och den börjar faktiskt ge upp nu. Den tappar fler och fler piggar så snart duger den inte mycket till.
Men jag måste säga att jag inte anser mig ha slösat på resurserna just när det gäller hårborstar i alla fall.
– Ekomuppen; kan det bero på att du nästan aldrig borstar håret!?
– Schhh!

1 kommentar

  1. Bondjäntan said,

    28 april 2010 den 9:26

    Ja, affären är helt underbar, till och med ljusstakarna väcker habegär. Det är mitt största problem, affärer som väcker habegäret som jag så hårt jobbar för att hålla i schack. Alla ting som den erbjuder, böcker, tvålar, träsniderier och så vidare. Och atmosfären?! Helt underbar! Som du märker är jag helt såld.

    Om och när jag har möjlighet att bygga om hemma hos oss och fixa ett nytt kök så kommer jag apa mycket från dem och byggnaderna runt om kring. Ohyvlade plankor målade med slamfärg….ojojoj.


Kommentera

