Min krukträdgård

Nu har jag kommit till skott med plantering och sådd.

Jag har fyllt en kruka med jord och sått morotsfrön och så har jag sått ruccolafrön i en sådan där avlång balkonglåda. Båda frösorterna är ekologiska fröer från Runåbergs fröer.
De två tomatplantorna som jag köpte – och transporterade hem i ryggsäcken – har fått avsevärt mycket mer utrymme än de små krukorna de stod i förrut.
Tomatplantorna köpte jag i plantbodenRosendals Trädgård.
Jag vet inte om de är ekologiska för jag glömde att fråga och jag hittar ingen information om det på hemsidan.

Morötter och ruccola fotograferar jag när de börjar komma upp. Just nu ser det ju föga förvånande inte så spännande ut i krukorna.

Ärtskotten växer så det knakar.
Imorse åt jag de första på ostsmörgåsen till frukost. Kanske var de lite små och kanske skulle jag ha väntat till imorgon, men…

Såhär ser de ut efter åtta dygn. I ampeln:

Och i krukan:

Jag måste säga att ärtskotten i krukan grodde med en nästan militärisk synkronisering. Det ser nästan lite bisarrt ut.

2 kommentarer

  1. Bondjäntan said,

    03 maj 2010 den 7:59

    HAllå
    Vad duktig du är!
    Såg att du köpte Physalisfrön… jag har också köpt dessa, det tog lååångt tid innan det blev nåt och de växer sakta. Jag sådde mina i Januari och nu är de dryga decimetern… och då får de extra ljus och lite näring också… Du får gärna en planta av mig om du märker att det tar lång tid för dem att komma igång!
    / Bondjäntan

    • ekomuppen said,

      03 maj 2010 den 15:01

      Åå, vad snällt!
      Jag tänkte att jag skulle sätta frön i småkrukor och ha innomhus till att börja med, men jag räknar inte med att de ska ge bär i år. Jag har drömt om en sådan här buske sedan jag hälsade på ett par som hade en stor kruka med en stor buske med massor av söta, ljuvliga bär på sin inglasade veranda…
      Det var första gången jag smakade physalis och inga köpta bär har någonsin kunnat matcha de där som hade fått sitta kvar på busken och mogna.
      Om inte annat kanske jag tigger till mig en planta för att få en chans att träffas och surra en stund.
      Jag är så nyfiken på mina medbloggare. 🙂


Kommentera

