Be och ni skall få… (Luk 11:9)

Igår när jag hade sått och planterat och ställt krukorna på plats på balkongen så stod jag och tittade och funderade på tomatplantorna.
På Plantboden sa hon att tomatplantorna behöver mycket solljus för att de ska bilda tomater.
Min balkong är visserligen solig; solen kommer dit vid elvatiden på förmiddagen och sedan är det sol resten av dagen, men när solen börjar sjunka skuggas det som står på golvet av balkongräcket så jag tänkte att om man kunde höja upp krukan en liten bit så vore det ju bra.

Jag funderade på mina blompiedestaler, men de är alla av trä och jag insåg att de kommer att bli förstörda av att stå utomhus.
En uppochnervänd plasthink? Nej, på tok för instabilt. Med den tunga jordfyllda krukan ovanpå skulle den tippa.
”Det bästa”, tänkte jag, ”vore om jag hade några tegelstenar att bygga upp med. Fyra stycken vore perfekt.”
Men nu hade jag inga överblivna tegelstenar liggande så jag gick in och tänkte att ”ja, ja, jag får försöka hitta på något”.

Idag när jag hade hämtat barnet på fritis och just skulle gå in genom porten, vad fick jag syn på om inte fyra tegelstenar som någon hade dumpat bredvid soptunnorna utanför porten.
Bönhörd?

Jag kånkade upp tegelstenarna för trappan och när jag kom upp stod min partner i dörren.
Han drog efter andan för att säga något. Sedan fick han syn på tegelstenarna och då utbrast han:
-Jösses, jag skulle just säga till dig; ”Vad andfådd du låter. Man skulle kunna tro att du bar på ett lass med sten”, men den komentaren känns plötsligt överflödig.

Jag spolade av och lade ut tegelstenarna under krukan.
Så nu har de små tomatplantorna kommit upp sig lite här i världen.
Jag hoppas på ett par extra tomater för besväret. 🙂

Kommentera

