Jippi! Städa!

Städdag i min bostadsrättsförening idag.

Vi har varit ute i friska luften, röjt i rabatterna, klippt buskar, diskuterat trädgården, snyggat till, pratat växter och haft riktigt kul.
Barnen var med och sprang runt mellan husen och lekte.

Jag hittade tre krusbärsbuskar som jag inte visste att de fanns och dessutom lyckades jag tigga mig till att vi skulle ta bort en prydnadsbuske till förmån för en fläderbuske som jag ville spara för att plocka blommorna och göra saft på.
Dessutom har jag sett att det finns smultron lite här och var på föreningens mark.

Jag hörde mig för lite om hurvida det är tillåtet att plantera bärbuskar eller sätta något annat ätbart på föreningens mark.
Det verkar inte omöjligt, men enligt trädgårdsexperten är det mycket svårgrävt och svårodlat här.
Dessutom tror jag det är lite av kulturmark.
Det vill säga att gårdarna planterades när husen byggdes på 40-talet och att det är en viss typ av växter som är typiska för tiden och antagligen får man inte hålla på och göra om hela gården hur som helst.
Jag tänkte att jag ska prata med styrelsen och trädgårdsgruppen i alla fall. Några små ytor kanske går att avdela till ätbara grödor om man integrerar det på ett bra sätt och väljer grödor som passar in i tidsandan.

Efter städningen bjuder föreningen på grillstund och dricka.
Jag vill vara med på nästa städdag också.
Den är om två veckor.

2 kommentarer

  1. Ekokul-Anna said,

    08 maj 2010 den 17:05

    Rubriken var något provocerande 🙂 Men resten lät trevligt…

  2. Bondjäntan said,

    09 maj 2010 den 8:45

    Härligt! Vem behöver egen täppa när man har det så?!


Kommentera

