Grön dag

Den här dagen minns jag som grön när jag tänker på den.

Jag har varit ute i skogsdungen och lekt med barnen. Sedan lekte de själva en stund medan jag plockade nässlor.
Idag fick jag ihop groteskt mycket nässlor.
Jag skulle gissa cirka 15 liter.

När jag har plockat nässlor brukar jag först skölja dem ett par omgångar för att få bort eventuell jord och damm och sedan låta dem ligga i blöt en stund och byta vatten emellanåt.
Efter det torkar jag dem.
Jag vet inte om det är en onödigt omständig metod, men…


Här ligger nässlorna i blöt i en av mina favoriter – ett emaljerat handfat från Kockums.

Torkning är en jättebra metod att spara nässlor för mig eftersom jag inte har tillräckligt med plats i frysen för att förvälla och frysa dem.

När man sedan ska använda de torkade nässlorna går det alldeles utmärkt att blötlägga dem en stund så sväller de upp igen.
Sedan kan man koka, stuva, förvälla eller mixa dem.

Nästa nässelrätt jag planerar är stuvade nässlor som lindas in i fiskfiléer och sedan bakas i ugn.

2 kommentarer

  1. Ivan L said,

    10 maj 2010 den 9:05

    Får du några över så kan du lämna dem i blöt en vecka (obs på en plats där ingen störs av lukten 🙂 så får du ett högeffektivt, kväverikt gödningsmedel – nässelvatten.

  2. Emma Sköld said,

    17 juni 2010 den 8:35

    Hej!
    Jag hoppas inte du blir arg nu. Jag vill inte vara ful och ”smyga” in reklam på din blogg, men jag hittar ingen mailadress och jag vill skriva till dig.
    Jag heter Emma Sköld och jag arbetar på ett litet ekologiskt Bed & Breakfast i norra Östergötland. Jag har nyligen startat en blogg för företagets räkning, och därför håller jag på och tittar runt på andra miljöbloggar (& jag gillar det!).
    Jag läser på din blogg att du vill leva grönt och att du är miljöengagerad, och därför vill jag tipsa dig om Ekotur. Vi är ett litet familjeföretag, och det finns inte pengar till några stora annonseringskampanjer, så jag ringer med djungeltelegrafen istället. (Egentligen trevligare, kan jag tycka.)
    Förutom rum & frukost hos oss kan du även få välja på olika kroppsbehandlingar, till exempel Taktil massage, Bowenterapi eller Kinesisk massage. Vi har också en en eldriven flotte, på vilken du kan äta en ekologisk sommarmiddag.
    Ha en underbar sommar!
    Många vänliga hälsningar,
    Emma Sköld


Kommentera

