En impulsköpares bekännelser

Händer det er också att ni skriver en genomtänkt inköpslista för att inte glömma något när ni står där i affären?
Händer det er också att ni kommer hem ordentligt med allt som står på listan plus en del annat som ni inte alls hade planerat att köpa?
Så skönt att veta att det inte bara händer mig!

I samband med de här företeelserna blir jag ofta mycket fashinerad över alla ursäkter och förevändningar jag lyckas fabricera fram.
”De här senaste veckorna har varit tokhektiska och både barnen, partnern och jag har uträttat storverk på olika sätt. Klart vi ska ha fruktsallad med vispgrädde i kväll!”

Idag insåg jag att jag i alla omvälvande händelser de senaste veckorna har tappat ett par bollar och att det i sin tur kan innebära att jag måste åka iväg och fixa ett par saker akut vilket lär innebära en del väntetider på olika ställen.
Och vips hade jag en ursäkt. ”Det är tråkigt att sitta i väntrum. Ja, nu vet jag; jag köper den där boken jag gått och sneglat på ett tag! Då har jag något att läsa medan jag väntar.”

I de flesta fall består dock mina impulsköp av mat.
Idag kom jag förutom boken hem med ett paket ekologisk wienerkorv. Jag köpte ett paket häromdagen för att vi hade några överblivna kokta potatisar som jag tänkte tärna och steka upp tillsammans med korven.
Det gjorde vi också – och jäklar vad gott det var!
Mamma brukade ofta steka upp potatis och korv till lunch när vi var i sommarstugan när jag var barn så igår fick jag världens flash back när jag åt; Sommarlov, skogsdoft, solvarma stenmurar, dagar på stranden, bad i Kalmarsund och sedan när man badat sig riktigt vrålhungrig äta mammas ”lunchbuffé” bestående av lite all möjlig plock- och smörgåsmat. Obeskrivliga minnen! Minnen som omedelbart skickade ner ett nytt paket wienerkorv i korgen när jag passerade charkdisken. Det var oundvikligt.
Nu ska jag bara komma på en maträtt där jag kan koka lite för mycket potatis! 🙂

Kommentera

