Trägodis

De som orkat hänga med här ett tag minns kanske att jag har skrivit (läs: gnällt) om köksskåpet som jag stått och skrapat färgen av.

När jag väl blev färdig med det har jag grubblat, funderat och frågat och bett om råd om hur jag ska ytbehandla skåpeländet.
Jag har ytbehandlat små provbitar och inte kunnat bestämma mig.
Dels vill jag ha en behandling som tränger ner i träet så det inte kan suga åt sig äckligt os och flott och börja stinka och dels vill jag gärna ha en hård och lite blank yta som går lätt att torka eller i värsta fall går att skura om det skulle bli riktigt illa.
Jag trodde att jag skulle bli tvungen att välja antingen den ena eller den andra funktionen.

Men så hittade jag Färgriket.
Och vips hade jag hittat en olja att mätta träet med och som med fördel kan slutbehandlas med ett vax. Allt ekologiskt!
Båda produkterna är till för ytor som är utsatta; arbetsbänkar, golv, trappor och köksutrustning.
Jag beställde på stört och igår kom paketet med grejerna. Idag tog jag med till snickeriet och oljade in skåpet.
På måndag ska jag vaxa. Det här är mumma för det stackars gamla virket som i flera år tvingats ligga under tre lager plastfärg.
Bilder kommer.

Kommentera

