Muppen bakar

Ska jag vara petig så bakade muppen igår, men orkade inte skriva inlägget då.

Receptet hittade jag hos Eva på bloggen Att leva lagom för ett tag sedan.

När jag bakar använder jag ett baktråg som jag tillverkade själv för några år sedan. Det är tillverkat i ett stycke av en halv björkstock.
När jag använde det första gången insåg jag varför degtråg ser ut som de gör för formen är mycket funktionell.
Ni som bakar ibland – eller ofta – vet att när man blandar eller knådar en deg måste man liksom ”hålla ihop” och fösa samman den från alla håll. Med ett baktråg behövs inte det. Man behöver bara knåda så att säga ”framifrån” och tråget föser ihop degen från sidorna. Väldigt effektivt.

Här håller jag på att blanda ihop degen.

När degen är färdig…

…är det bara att låta den ligga kvar i tråget, lägga över en handduk och låta den jäsa tills den blir såhär maffig!

1 kommentar

  1. Fru Purjo said,

    12 oktober 2010 den 21:37

    Härliga bakbilder 🙂


Kommentera

