Mupp v/s Rädsla

Med anledning av tennisarmbågen har jag fått tillfälle att fundera lite över det där med rädsla.
Jag får akupunktur, men egentligen är jag rädd för nålar och att bli stucken. När jag tänkte efter på saken insåg jag att det inte är första gången jag har den här upplevelsen.

Jag lyckades samla några exempel på situationer när jag känt ungefär likadant:

  • När jag ger blod. Jag har varit blodgivare sedan jag var 18 år och har gett blod eller blodplasma sammanlagt 56 gånger. Och jag är fortfarande rädd när jag ska bli stucken – varje gång!
  • Eld. Ja, jag är rädd för eld. Ändå fick jag den befängda idén att jag skulle lära mig eldkonst och eldblåsning härom året.
  • Vatten. Jag är rädd för djupt vatten och gigantiska vattenmassor och är rädd för att bada i hav och sjöar. Men jag gör det ändå – för jag vill ju.

Och i den där sista meningen tror jag förklaringen finns; Om jag bara vill något tillräckligt mycket – eller har nått en gräns och bestämt mig för att ”nu får det vara nog”, som i fallet med tennisarmbågen och akupunkturen – då tillåter jag inte att rädslan fattar besluten åt mig.
Jag är rätt obstinat; Ingen bestämmer vad jag får eller inte får göra! Således inte heller min egen rädsla.

Jag antar att jag kan skriva upp det på pluskontot när det gäller personliga egenskaper…

Ps. Ställningen efter de här exemplen är alltså Mupp – Rädsla 4-0!

3 kommentarer

  1. Lilian said,

    14 december 2010 den 22:33

    hejja på dig,du klarar allt bara”DU” vill.
    kram på dig Lilian.

  2. Fröjd said,

    14 december 2010 den 22:55

    Vad underbart.

  3. Lilian said,

    13 januari 2011 den 21:57

    Saknar dig.Jag har lovat mig själv att närvara på vac även om jag inte gör något vettigt.Vill träffa dig.Kram.


Kommentera

