Lajvutmaning; 1. Mitt första lajv

Det första lajv jag deltog i var ”Spirans gunst” år 2004. Ett lajv i Kastaria, en kampanj som arrangeras av Svarta Galten.
Jag deltog i följet kring Kastarias drottning och jag spelade tjänstefolk.

Jag och en förstagångslajvare till delade tält med en fantastisk tjej som gjorde enormt mycket för min känsla av trygghet på det lajvet.
Hon hjälpte mig innan att nöta in namn och titlar på de övriga rollerna och hon berättade innan spelstart att vi var välkomna att prata med henne ”off-lajv” (dvs utanför spel och roller, som våra ”vanliga” jag) om det var något vi undrade över.
”Det är bättre att ni kommer och viskar med mig om ni är osäkra på något, jag störs inte av det, än att ni känner er osäkra och känner att ni riskerar att säga bort er och störa stämningen för någon annan”
Tack F.! Det betydde så mycket!

Över huvudtaget tycker jag att jag blev oerhört väl omhändertagen av min grupp på det lajvet.
Efteråt har jag förstått att det blev ganska mycket gnissel och oeninghet i den gruppen, men mot mig var alla oerhört snälla, trevliga, generösa och hjälpsamma.
Det där med gruppen var en lite speciell situation faktiskt; jag hade bara kontakt med gruppen och den gruppansvariga innan lajvet. Första gången jag överhuvudtaget såg arrangörerna var på samlingen efter lajvet. 😛

Jag hade kul.
Spelet gick upp och ner. Jag var en lyckligt ovetande nybörjare som bara hängde med i berg- och dalbanan så gott jag kunde.
Det gav mersmak!

3 kommentarer

  1. gealach said,

    06 april 2011 den 21:49

    Det måste väl ha varit då vi lärde känna varandra, eller var det senare?

    • ekomuppen said,

      07 april 2011 den 11:36

      Nej, det var nog senare faktiskt. Men jag minns inte exakt när (vilket är lite irriterande för oftast brukar jag komma ihåg sådant).

      • gealach said,

        08 april 2011 den 20:50

        När jag tänker efter var det väl på det lilla Andrinnalajvet som vi träffades första gången?


Kommentera

