Muppen odlar

Nu har jag äntligen börjat dra igång så smått med balkongodlingen.
Igår inventerade jag, röjde på balkongen och krafsade i krukorna och blev glatt överraskad. Både gräslöken och spenaten hade frösått sig själv och börjat spira och gro.

Idag fortsatte jag så smått. Jag har sått morotsfrön i en stor kruka.
Förra året blev igen vidare succé morotsmässigt, men skam den som ger sig.
Morötterna blev små, växte aldrig riktigt till sig och efter att både morötterna och jag överraskats av den första frostnatten så var de förstörda. 😦
Så nu har jag sått fröna ett och ett så de hamnade betydligt glesare. Det var pilligt, men jag hoppas att det gör att de inte ”själ” från varandra utan får mer plats att växa på.
Jag har också täckt över jorden och tänkt att de ska få stå täckta tills de börjar komma upp. Dessutom har jag krukan innomhus och tänker vänta lite med att ställa ut den. Om morötterna får lite mer fart i början kanske de hinner växa till sig innan sommaren är slut. 😛

En annan glad överraskning var att smultronplantorna som jag hade i en kruka faktiskt hade överlevt vintern!
Det hade jag inte väntat mig. Det måste ju ha varit djupfryst i krukan i flera veckor.
Men trots det har det börjat komma upp nya små blad. 🙂
Idag planterade jag om dem i en större kruka.

Det är så kallade vita smultron.
Jag har fått dem av mamma och pappa. Grävde upp ett litet knippe i somras. Mamma och pappa hade för många. De är tydligen riktigt bra på att föröka sig. De skickar ut massor med revlar som slår rot och börjar växa, ofta mitt bland angränsande grödor så man måste rensa bort dem som om de var ogräs.
Jag hoppas de kommer att föröka sig duktigt så krukan blir helt full!

Medan jag väntar på balkongodlingen får jag hålla till godo med de ljuvliga ärtskotten jag sådde för ett par veckor sedan.

 

Kommentera

