Sanslös slängorgie

Häromdagen skulle jag inleda projekt spaljé på odlingslotten.
Jag gick ner i källaren för att inspektera virket och se om jag hade något som dög att bygga en spaljé av. Det hade jag inte. 😦
Det slog mig att just den veckan hade min bostadsrättsförening en container på området eftersom vi just har vårens städ- och trädgårdsdagar. Jag bestämde mig för att gå och titta om det fanns något virke eller långa pinnar där som jag kunde ta och bygga av…
Jag hittade en trea!
Eller i alla fall vad som skulle gå att inreda en hel trea med; bord, flera pinnstolar, sängbotten, soffa, fåtölj, korgar och förvaringslådor, filmer samt lite annat som jag inte kommer ihåg.
Jag blir alldeles olycklig varje gång jag ser detta sanslösa slöseri. Folk har mani på att förbruka, slösa och kasta, Kasta, KASTA!
Jag har gått och funderat på det här de senaste dagarna.
Jag är övertygad om att det finns mångfaldigt fler prylar och grejer i världen än vad vi behöver (i västvärlden/i-länderna). Om all världens produktion upphörde samtidigt och med omedelbar verkan skulle människor kunna klara sig i decennier på det som redan finns.
Jag mår dåligt av hur systemet ser ut.
Det äcklar mig.
Det här blev ett gnälligt och negativt inlägg, men vissa gånger är det tydligen det enda jag kan åstadkomma. 😦

Kommentera

