Göra jord

Ofta förstår jag mig inte på folk.

Häromdagen var det städ- och trädgårdsdag i min bostadsrättsförening.
Folk räfsade och rensade och ryckte ogräs så det stod härliga till. Allt gräsräfs, barr, kottar och ogräs slängs i en container som sedan hämtas och körs till någon soptipp antar jag.
Allt medan jag hör människor stå och planera rabatterna:
”Jag kan åka och köpa ett par säckar jord och fylla ut med.”
På eftersnacket samma visa.
Det diskuteras vilka som har bil och som kan tänka sig att åka och handla säckvis med jord.
Hallå! Vad tror de att jord består av?
I stället för att åka med en avgasspyende biljävel och köpa industrijord (hur ekologisk och giftfri är den f.ö.?) och betala en massa pengar för container och frakt av densamma, varför inte ha en kompost på föreningens mark (det är verkligen inte som att den inte skulle få plats) så vi får egen jord.
Jag har aldrig haft någon utomhuskompost, men jag har svårt att tänka mig att det är så himla mycket mer jobb med den. Det verkar som om de klarar sig rätt mycket själva. Men rätta mig gärna om jag pratar i nattmössan och det skulle vara så att en kompost måste daddas dagligen.

När jag fick min odlingslott härom veckan trodde jag att jag skulle komma i kontakt med en massa likasinnade.
Det stämmer väl på sätt och vis och till viss del.
Men koloniträdgårdsföreningen har också endel märkliga upplägg.
Ett par gånger om året eldas ris och ogräs upp. Ett par gånger om året beställs också en lastbilslast med jord- och gödselsäckar…
För att…?
Varför inte skaffa en allmän kompost till hela föreningen?
Varför inte göra en deal med ridhuset en kilometer därifrån som bara vill bli av med sin hästgödsel och måste betala för att få den bortfraktad i stora containrar?

Att förstöra utmärkt kompostmaterial och sedan åka iväg med bilen och köpa det man just har förstört i utvecklad form.
Snacka om upp-och-nervända världen!

Jag har då banne mig inte råd att köpa jord och gödsel i säck.
Så jag satsar på att göra jord.
På bostadsrättsföreningens städdag samlade jag ihop en hel sopsäck full med ogräs. Det tog jag ut till odlingslotten. Där ska det få ligga och vissna i solen några dagar innan det hamnar i komposten.
Jag kommer att samla ogräs fler gånger.
Jag ska även ta vara på gräsklippet från bostadsrättsföreningens mark och använda den till kombinerad marktäckning och gödning på odlingslotten.
Idag frågade jag också en i koloniträdgårdsföreningens styrelse om jag får klippa de gemensamma gräsmattorna och ta gräsklippet. Det fick jag! 🙂
När jag skulle fylla pallkragarna ha jag dels tagit jord ur komposten som stod på lotten när jag tog över den – ända tills komposten var tom – och dels har jag gått ut i skogen och släpat med mig säckvis med kvistar, pinnar och vissna löv för att fylla med.
För jag har faktiskt varken råd eller lust att köpa industrijord.
Jag vet vad jord består av och jag kan göra den själv. Så det så!

1 kommentar

  1. Boman said,

    24 maj 2011 den 21:42

    Det är superenkelt att kompostera trädgårdsavfall! Inget krångel, och gratis. Lägga på hög, kasta på lite vatten om det är jättetorrt, vända nån gång när man kommer ihåg. That´s it. Hästgödsel snabbar på komposteringen och ökar näringshalten så hämta lite på stallet om du kan.
    Med kompost behöver man inte gödsla extra heller.
    Jag har en stor hög efter rensningen i vår trädgård. Förra ägaren vågade inte ha kompost för grannen kanske skulle misstycka, suck! Köpejord är inte smart om man har alternativet att kompostera själv.


Kommentera

