Bajs!

Stallgödsel är bra att gödsla odlingen med.
Jag har läst i de böcker jag har att det helst ska vara brunnen gödsel. Men här finns ett litet problem. Det står faktiskt ingenstans hur man ska göra för att den ska bli brunnen.
Jag ringde och frågade pappa, så nu vet jag.
Men jag tycker ändå att även om det handlar om att bara ”låta skiten ligga någonstans i ett år” så kan man väl skriva det.
Det var steg ett på vägen.

Jag har också varit i kontakt med ett ridhus som ligger någon kilometer från min odlingslott. Det går alldeles utmärkt att hämta stallgödsel där.
Det var steg två.

Sedan blev det knepigare. Hur frakta skiten? Jag tänkte först låna ett släp, men den planen satte min partner effektivt stopp för genom att påpeka att bilen ju inte har någon dragkrok. Aj, fan! Dessutom vill han på inga villkor köra hästbajs i bilen om det inte ligger i något garanterat lufttätt.
Jag funderade på om man skulle köpa en regntunna i plast och spänna fast den på pirran och gå genom skogen med den.
Jag vet att det var många läsare som fick sig ett gott skratt av mitt inlägg där jag berättade att jag hade åkt tvärs genom hela staden med kommunala färdmedel med en pirra med hundra liter jord fastspänt på – de skulle väl krevera om jag berättade att jag promenerat ett motionsspår fram körandes en pirra med en tunna bajs på. Men jag var beredd att göra det.
Sedan tänkte jag att om man tar samma tunna och tejpar fast plast över öppningen och ser till att det verkligen blir tätt så måste det ju funka.
Då kom min partner på den briljanta idén att köpa latrintunnor – de har ju lock som sluter tätt.

Så där står jag nu.
Återstår att köpa latrintunnorna, ringa ridhuset och kolla om det finns något i containern och så åka och ösa.
På lotten har jag tänkt ta ett par av pallkragarna och lägga bajset – uppblandat med lite löv – i och sedan täcka antingen med mer löv eller med gräsklipp. Så får det ligga där till nästa vår. Då kan jag proppa ner det i odlingsbäddarna.
Det krävs lite planering och lite uppfinningsrikedom, men det går banne mig att lösa nästan allting!

Gödselstacken – ett kulturarv (målning; Carl Larsson)

Inget livar upp som lite bajs! (eller mycket, dårå)

Förstoppning? Tarmvred?

3 kommentarer

  1. Boman said,

    27 maj 2011 den 12:45

    De flesta stall har en hög som redan legat nåt år. Kolla i ytterkanten av högen där det växer nässlor.Gräv under dem, där är det bäst. Det ska se ut som torvaktig jord nästan och inte som bollar, då är det klart. Och det luktar inte. Jag har kört sånt i sopsäckar, lagda på en press i vår bil. Största problemet var att orka lyfta i och ur. Tunna på en pirra genom skogen låter smart, skulle jag inte alls garva år. Tvärtom” det är ju en värdetransport!

    • Ekomuppen said,

      27 maj 2011 den 18:42

      Hej!
      Det här stallet ligger i en tätort och på gränsen till ett naturreservat.
      Jag vet inte om det är någon av de anledningarna som spelar in, men de samlar allt gödsel i en stor container som med jämna mellanrum körs bort och byts mot en tom. Det finns inga högar utanför. Men jag får ta hur mycket jag vill i containern. 🙂

  2. Lilian said,

    27 maj 2011 den 19:35

    Det var värst vad mycket ”skit”snack det var här.Skämt å sido,hoppas att du kan lösa dit transport problem.Häst skit är väl det bästa du kan gödsla med.
    kram Lilian.


Kommentera

