Lajvutmaning; 3. Vilken sorts lajvande jag gillar

Det här är anledningen till att det tagit så lång tid att få ur mig det tredje inlägget i lajvutmaningen.
Jag har funderat jättelänge på vad jag gillar för sorts lajvande och hur jag ska formulera det.

Jag gillar när det är spännande.
Och jag gillar när det blir flow i spelet.

Jag tycker om att få veta saker i spelet. Jag älskar att plötsligt bli indragen i något, få veta hemligheter som gör att det går upp ett ljus och man fattar hur saker (i alla fall vissa saker) hänger ihop. Och att sedan tillsammans med andra spelare sitta och planera och komma överens om vad vi ska göra och sedan dra iväg och sätta en förhoppningsvis kul plan i verket.

Med flow menar jag dels det jag beskrivit ovan; det spontana – att få veta något och hänga på, spela på det, agera, göra något av informationen tillsammans med andra. Men också ett inre, känslomässigt, flow. När något inträffar och rollens känslor sparkar igång och styr mitt handlade utan att jag tänker.

Jag är också rätt svag för karaktärsspel.
Jag är kanske ingen teatermänniska eller rolltolkare av stora mått själv, men det är underbart att ibland möta någon som är det. På Thulelajvet Maktens Allianser spelade J. fullständigt lysande en jarl som var en arrogant skitstövel, K. har spelat skvatt galen med stor övertygelse på både mitt och andras lajv, S. som är ganska liten och spenslig och ser otroligt snäll och söt ut har kommit inbrakande i polisuniform i en stuga och med auktoritet skrämt samtliga där inne, och T. har spelat fyllbult och vacklat ut i skogen och teaterspytt så det var nästan omöjligt att avgöra om det var spel eller äkta och N. har förhört mig så pulsen ökade avsevärt.

Känslospel tycker jag också ofta om.
Det kan bli så otroligt nära, laddat och känslosamt.
Jag planerar att berätta mer som sådant i kommande inlägg.

Och så, ibland, är det enda jag vill att spela bybo. Bo i hus, umgås med familjen, prata med grannarna, handla bröd i byn, göra upp eld, laga mat, få lite besök, sitta och hantverka och bara mysa.
Jag gillar ganska många sorters lajvande. Vilken sort jag föredrar beror helt enkelt vilket lajv jag ska till och rätt mycket på ”dagsformen”.

Kommentera

