Skitgöra?

Igår lastade jag in pallkragarna i bilen, åkte och köpte latrintunnor, drog till stallet och fyllde dem med bajs och fräste sedan iväg till odlingslotten.
Så nu har jag en låda med hästskit uppblandat med strö, hö, halm och gräsklipp ute på lotten.
Idag var jag och hämtade två tunnor bajs till och fyllde på ännu mer.

Jag köpte latrintunnorna på Kompostcenter.
Det är verkligen en kanonaffär. Jag ångrar att jag inte köpte ett bärhandtag till latrintunnorna när jag var där. Jag inser nu att det skulle vara väldigt bra att ha.
Jag får köpa det nästa gång jag åker dit. Jag funderar också på att köpa en ”riktig” kompostlåda att ha i stället för den glesa riskorgen som står på lotten nu.  En gles nätkorg är nämligen inte bra som kompost. Vill man låta ogräset ligga och torka för att de inte ska gro och föröka sig, då kan nätkorgen funka (och det är ungefär vad jag använder den till för närvarande), men som riktig kompost är den i det närmaste det sämsta man kan ha. Kompostmaterialet blir alldeles för torrt.

För övrigt har potatisskotten tittat upp ur jorden så idag kunde jag äntligen börja rensa ogräs i potatislandet. Det behövdes verkligen!

Blommande potatis. Jag har sått King Edward, men jag tror att det är en annan sort på bilden. Ska bli spännande att se hur mina kommer att se ut.

2 kommentarer

  1. Boman said,

    30 maj 2011 den 16:46

    Inte behöver man köpa en ”riktig kompost” för det. Ta svarta sopsäckar och klä insidan med. Eller sån där marktäckningsplast.Bara för att hålla fukten inne och få opp temperaturen lagom så frön och ogräs dör. Och för att maskarna ändå ska kunna krypa upp i den så lämna lite öppet i botten. De hjälper till att göra jord av komposten.
    Jag har sån plast i min trädgårdskompost(köpt ram av plastat metallnät), men har ju en varmkompost också, för matavfall som man inte får lägga i den andra.
    Ett annat tips är att samla ogräsen i en plastsäck(nån brukar bli över när man köper jord eller så) och knyta om. De ruttnar fint därinne och kan inte sprida sig vidare, sen häller man gojset i komposten bara.

  2. Marie said,

    08 juni 2011 den 11:34

    Fantastiska potatisblommor. Mina är på gång på lotten också. Brukar du använda fröna?


Kommentera

