Lajvutmaningen; 4. Min inställning till hantverk

Oj! Hantverk är på många sätt mitt liv.
Jag hantverkar definitivt inte bara till lajv utan i många delar av livet. För att jag tycker det som finns att köpa är för fult, för plastigt, för massproducerat, för dyrt, för fel storlek eller för något annat jag kan tänka mig att gnälla över. 🙂

Min inställning är ibland en smula komplicerad dock.
Ta till exempel klädsömnad.
När jag började lajva så frågade jag en kompis:
”Men, alltså, kan man köpa kläder någonstans? Jag menar färdigsydda – för jag kan inte sy.”
”Nehej, tufft! Då får du väl lära dig det då!” fick jag till svar.
(Kanske låter hårt, men vi känner varandra väldigt bra och har en ”jargong”.)
Så, jag lärde mig.
Jag började med enkla saker som brokor. De är dels inte så komplicerade och dels syns de inte eftersom det är underkläder.
Sedan dess har jag sytt ganska många dräkter och allt mer avancerade plagg. Problemet är att jag tröttnar. Nu kan jag sy. Jag vet att jag kan göra det bra. Det är ingen utmaning längre. Så nu vill jag helst slippa. 😛

Ett annat problem är att när jag för en gång skull faktiskt vill köpa något (i just detta fall tänker jag på en låsbar förvaringslåda till trädgårdsredskap, för det är aktuellt just nu) så upptäcker jag ofta att det har jag inget för. Det jag vill ha antingen finns inte eller är för fult, för…(se ovan).

Ett tredje problem är att när jag nu har lärt mig en massa hantverk så har jag blivit snål. Varför ska jag köpa en dyr [ifyll lämplig pryl] när jag kan göra en själv.
Resultatet blir att jag har så många projekt på grejer jag ska göra själv att jag inte har en rimlig chans i världen att hinna med alla.

Men det är så rackarns kul att behärska olika tekninker!
(Varning för skryt!) Tack vare lajv har jag lärt mig sy kläder och tillbehör i stil med förvaringspåsar, arbeta i läder och kan bland annat sy skor, snideri och finsnickeri, nålbindning, brickvävning, broderi samt endel hantverk som jag har teoretiska kunskaper i men inte provat på att göra (än!).
Hantverkandet började som en lajvgrej men har sedan spritt sig och genomsyrar nu mycket av mitt liv och min tillvaro.

Exempel på Muppens hantverk:

Järnsmide; en krok och två spikar

Trähantverk; två skrin med sinkade hörn, vävbrickor med 6 respektive 4 hål samt två vävknivar.

Vävda band. Alla är vävda i ullgarn. Det vänstra är vävt i bandvävstol och de övriga fyra med brickor. Till det breda har använts 38 brickor och till de smalare 10 brickor.

1 kommentar

  1. Lilian said,

    01 juni 2011 den 17:13

    Ja ,jag vet ju vad du pratar om.Vilket ”lyx”problem vi har HAHA.
    Önskar dig en riktigt kreativ helg,kram på dig.
    Lilian o Greta.


Kommentera

