Plommon, plommon, plommon

Utanför verkstaden där jag går min snickericirkel står det ett plommonträd.
Just nu är plommonen mogna, men det går rysligt fort för dem att bli övermogna, ruttna och ramla ner (eller bli övermogna, ramla ner och ruttna det kan ske i båda ordningarna 😛 ).
Man måste passa på att plocka i rätt vecka – nästan på rätt dag faktiskt.
Jag plockade några i måndags och tänkte att ”här kan man ju ta lite då och då under hösten”, men det tror jag inte lägre. De förstörs för snabbt.

Så igår skördade jag flera kilo.
Jag har tänkt ta vara på dem på lite olika sätt. Några mogna går direkt till fruktskålen för att ätas som de är. Några som var lite omogna fortfarande när jag tog dem kan jag nog spara några få dagar i alla fall och lägga fram i fruktskålen när de första är uppätna.
En hel massa tänkte jag kärna ur och frysa in.
Några av de allra mognaste tog jag och gjorde en kompott på i går och så åt vi den till efterrätt. Jäklar vad gott det var! Plommonen är jättesöta så man behöver knappt något socker i kompotten – en dryg matsked bara till fyra portioner – och så bryter skalet av med en lite syrlig smak.
Jag måste ta reda på vad den här plommonsorten heter för den har en helt fantastisk smak.

Plommon och plommonkompott med vispgrädde

Kommentera

